Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter.

General Motors (GM) benekter på det sterkeste rykter om en forestående nedleggelse av Chevrolet i Kina.

Bilgiganten, som selv ble reddet fra konkurs under finanskrisen i 2008, kaller ryktene «falske nyheter».

Dette til tross for en betydelig nedgang i Chevrolets bilsalg i det kinesiske markedet. Salget har falt med over 90 prosent på bare fem år.

Utviklingen for Chevrolet i Kina illustrerer hvor raskt bilmerker kan tape terreng. Kina var tidligere et viktig marked for Chevrolet utenfor USA. I 2018 solgte Chevrolet totalt 641320 biler i landet.

Dette melder mediehuset Zaker .

Konkurransen har imidlertid vist seg å være for tøff for Chevrolet. I fjor landet salget på bare 52774 biler. De siste tallene peker på et salg på litt over 1000 biler per måned.

Kinesiske medier melder at Chevrolet er på vei til å forlate Kina helt. Det rapporteres også at Chevrolet har satt tre store utviklingsprosjekter rettet mot kineserne på vent.

Ifølge samme medie vil også produksjonen av alle nåværende Chevrolet-modeller i Kina stoppes i nær fremtid.

Utfordringer med Chevrolet-salget i Kina

Lu Xiao, visepresident i det amerikansk-kinesiske joint venture-selskapet SAIC-GM i Kina, fastholder imidlertid at Chevrolet blir værende.

– Vi kommer ikke til å gi opp på Chevrolet, sier nestlederen.

Det er uklart om den uttalelsen dekker lanseringen av nye modeller. Det kan også bety at General Motors forlater serviceavdelingen sin i Kina. Det finnes millioner av merkets biler på veiene i landet.

Problemene til den amerikanske bilgiganten General Motors og Chevrolet-merket blir allerede sett på som en advarsel til konkurrentene.

Andre vestlige bilmerker opplever også synkende salgstall i Kina for øyeblikket. Det går så ille hos Audi at tyskerne har lansert et helt nytt bilmerke for å redde virksomheten. Les mer om det her.

Hos Stellantis har administrerende direktør også tidligere advart mot og om konsekvensene av et tøft kinesisk marked.

Han spår at det om noen få år kanskje ikke vil være noen utenlandske bilmerker igjen i Kina i det hele tatt.

Det kinesiske bilmarkedet beskrives som brutalt. Det blir stadig vanskeligere for bilmerker å selge biler med fortjeneste.

Spesielt fordi landets egne bilmerker, som ifølge EU er ulovlig statssubsidierte av myndighetene i Beijing, i økende grad tar over markedet.

Fremtiden for vestlige bilmerker i Kina

Den tøffe konkurransesituasjonen legger press på etablerte merkevarer. De må tilpasse seg raskt for å overleve. Mange investerer nå stort i elbiler og lokal produksjon.

For Chevrolet og GM er situasjonen kritisk. En gjenoppretting av salget i Kina vil kreve betydelige investeringer og en ny strategi.

Uten en klar plan for nye, attraktive modeller, kan det bli vanskelig. Chevrolet risikerer å bli nok et eksempel på et vestlig merke som ikke klarte det.

Fremtiden vil vise om GMs benektelse av ryktene holder mål. Eller om kinesiske mediers rapporter om en Chevrolet-exit vil bli virkelighet.

Situasjonen fremhever utfordringene globale bilprodusenter står overfor. De må navigere i et marked i stadig endring. Spesielt det kinesiske markedet er dynamisk og krevende.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september...

Ble kalt den nye Teslaen – har bare solgt 2 biler

Faraday Future, en gang kalt den nye Tesla, sliter...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er...

Bremsestøv forårsaker lungekreft – nå er løsningen funnet

Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One. Eller rettere sagt; det fantes. For nå har enda en omkommet i et flammehav. Noe...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen har sikret seg en kontrakt verdt én million. Håpet er om flere lob-serier . Den...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel Alfa Romeo blir angrepet av rust, sier forhandleren. Eieren forstår ikke. I gamle dager, da...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte Rallye Monte-Carlo 13 ganger og vant det danske mesterskapet i 1962, er død. Han ble...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi han parkerte bilen sin foran en ladestasjon i Hamburg. En sjåfør parkerte faktisk ulovlig. Men...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en løgn. Det har nå kostet virksomheten 90000 danske kroner fordi saken har endt i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder på Trump og sier at det kan skade amerikanernes appetitt på elbiler. For bare ett...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinner terreng, spesielt i Kina, og BYD har nå overgått...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...