Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette indirekte oppsigelser som 20000 Volkswagen-ansatte nรฅ har sagt farvel til.
Volkswagen har lansert en stรธrre spareplan som pรฅvirker de ansatte direkte. Over 20000 ansatte har nรฅ akseptert tidligpensjonering.
Beslutningen er en del av konsernets strategi om รฅ redusere utgiftene med opptil 11 milliarder kroner รฅrlig.
Flere av de som har takket ja, vil allerede gรฅ ut av delvis pensjon. Det betyr at de ikke vil slutte รฅ jobbe helt, men vil jobbe fรฆrre timer frem mot full pensjonisttilvรฆrelse.
Ifรธlge egne uttalelser har Volkswagen tilbudt ulike sluttpakker, hvis stรธrrelse avhenger av ansiennitet.
Dette er hva Bild skriver.
Maksimumsbelรธpet en ansatt i konsernet kan motta er 400000 euro. Belรธpet tilsvarer rett under 3 millioner kroner.
VWs รธkonomi under press โ kutt fรธlger nedgang i fortjeneste
VW har slitt med og mot betydelig lavere inntjening de siste รฅrene. I mars viste regnskapet et fall i overskuddet pรฅ 31 prosent sammenlignet med รฅret fรธr.
Samtidig har konsernet opplevd synkende etterspรธrsel etter flere av sine tradisjonelle bilmodeller, noe som har lagt press pรฅ produksjonskostnader og antall ansatte.
For รฅ snu trenden vil VW redusere arbeidsstyrken med opptil 35000 personer.
Ifรธlge interne rapporter fra konsernledelsen vil majoriteten av de oppsagte stillingene forsvinne gjennom frivillig oppsigelse og pensjonering.
Kostnadsbesparelsene vil primรฆrt komme pรฅ personalkontoen. Mรฅlet her er รฅ kutte kostnader med 1,5 milliarder euro, tilsvarende rundt 11 milliarder danske kroner.
Dette er penger som konsernledelsen mรฅ finne hvert eneste รฅr.
Elbiler trekker i motsatt retning โ VW opplever salgsvekst
Mens merket fra Wolfsburg kutter ned internt, gรฅr trenden i elbilsalget motsatt vei.
Gruppen rapporterer om รธkende interesse for elbiler i Europa. I 2024 รธkte antallet bestillinger pรฅ rene elbiler med 88 prosent sammenlignet med รฅret fรธr.
Spesielt modeller som ID.3 og ID.4 har fรฅtt bedre grep om forbrukerne.
I Danmark har salget av elbiler tatt seg opp i 2025, mens konkurrenten Tesla har tapt markedsandeler.
VW-gruppen, derimot, har hatt flere modeller pรฅ toppen av salgslistene. Men det samme bildet tegner seg ikke nรธdvendigvis over hele Europa.
En beregning fra den europeiske bilmerkenes forening ACEA viser ogsรฅ at bare 1,8 prosent av den totale bilparken pรฅ kontinentet gรฅr utelukkende pรฅ strรธm.
VWs strategi: fรฆrre ansatte mรฅ bygge flere biler
Under disse omstendighetene mรฅ Volkswagen forsรธke รฅ tilpasse seg en bilindustri som pรฅ mange mรฅter er pรฅ kne.
Pรฅ den annen side, med fรฆrre deler i elbiler, er det ogsรฅ behov for langt fรฆrre hender. Dette, sammen med den dรฅrlige รธkonomien, kan forklare hvorfor mange av de ansatte slutter nรฅ.
Fรฆrre ansatte og stรธrre automatisering blir internt i VW sett pรฅ som nรธdvendige tiltak for รฅ sikre fremtidig konkurranseevne.
Samtidig jobber VW med รฅ fรฅ mer ut av hvert solgte kjรธretรธy, spesielt i elbilsegmentet, hvor marginene โ det vil si det som skal tjenes pรฅ hver bil โ er betydelig lavere.