Mandag sirkulerte det at en redning var på vei til den kriserammede HiPhi. Men nå avviser statseide Avatr praten.
I likhet med Nios situasjon i Danmark, har det kinesiske merket HiPhi også gått i dvale i Norge.
I motsetning til HiPhi har imidlertid ikke Nio valgt å umiddelbart legge ned produksjonen av elbiler. Mandag så det imidlertid ut til at en livline var på vei ut for de kriserammede kineserne. Og til og med fra noen andre kinesere.
Her la det i flere medier – bl.a. CarNews China – at det statseide kinesiske merket Avatr var på vei for å redde HiPhi fra konkurs.
Men nå går de selv av veien for å blankt avvise historien. Den har ingenting på seg, står det. Avatr er ikke interessert i HiPhi, som måtte legge ned produksjonen kort tid etter lanseringen i Europa.
LES OGSÅ: Kina-merket har fått milliarder i ulovlige statssubsidier
– Det er tull, sa en talsperson fra Avatr om det mulige oppkjøpet av HiPhi til kinesiske medier.
I motsetning til flere andre bilmerker fra Kina, har ikke HiPhi en stor gruppe bak seg. Og kanskje er det derfor du lobber etter penger i februar måned.
Kort tid etter at produksjonen ble satt på vent sa bilmerkets grunnlegger at de nå bare hadde tre måneder på seg til å snu utviklingen. Det må med andre ord skje noe positivt snart for HiPhi, hvis ikke alt er over.
Merket har ellers fått skryt i en norsk langdistansetest. Her heter det at HiPhi, som et av få bilmerker som lager elbiler, faktisk holder det den lover. Altså når det kommer til kapasiteten til batteriet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!