I januar 2022 bygde Volkswagen tidenes siste Passat. Som sådan da. For selv om stasjonsvognutgaven fortsetter, er sedanversjonen i graven. "Nesten".
Volkswagen Passat lever videre som sedan. Bare ikke i Europa. Eller i USA for den saks skyld, hvor produksjonen ble holdt i live litt lenger.
I stedet har Volkswagen blåst nytt liv i Passat-navnet for en sedan som bare kineserne kan komme i nærheten av.
Det opplyser diktaturstatens informasjonsdepartement i forkant av bilens typegodkjenning i landet.
Bilen får navnet Passat Pro. Og designet er, som man forventer, at Passat, som i Europa kun er tilgjengelig som stasjonsvogn (VW sier «Variant», red.), vil se ut som en sedan.
LES OGSÅ: Sverige forbyr politiet å kjøre alt annet enn elbil
Men fordi kineserne liker god benplass, og den gjennomsnittlige kineseren ikke er høyere enn 169 centimeter, er Passat Pro faktisk litt lengre enn Passat-varianten. Passat Pro er mer enn 5 meter lang.
Hvorfor Passat Pro heter Pro er ikke kjent. Den ser verken villere, mer spennende eller mer eksklusiv ut enn stasjonsvognen som er tilgjengelig i Europa.
Motormessig er det ikke så mye å forholde seg til. Faktisk er det bare to alternativer: nemlig en 1,5-liters bensin med 160 hestekrefter og en to-liter med 220 hestekrefter. Begge har dobbelclutch automatgir.
Men i motsetning til her hjemme og i resten av Europa, må kineserne se langt etter firehjulstrekk. I stedet for 4Motion-driften nøyer den nye Passat seg med å jobbe på forhjulene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!