Forsikringsselskapene mener i økende grad at Teslaer – selv med mindre skader – er for dyre å reparere. Derfor avskrives bilene som totalskade.
I USA avskriver forsikringsselskaper i økende grad skader på elbiler – spesielt Teslaer – som totale tap.
Bilene er rett og slett for dyre å reparere. I alle fall for dyrt for forsikringsselskapene å betale for å få utført testen.
Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .
På en bilauksjon som nylig ble holdt, var det hele 120 Teslaer å velge mellom. De fleste av dem hadde kort under 10 000 miles. Det tilsvarer 16.000 kilometer. Likevel ble bilene kategorisert som totaltap.
LES OGSÅ: 20 år gamle Axel eier nummerplaten «Fetaost»
Dette selv om mange av bilene fra ny koster mellom 60.000 og 80.000 dollar, tilsvarende mellom 420.000 og 560.000 danske kroner.
En av bilene – en Model Y Long Range fra 2022 – hadde fått skader i fronten. Forsikringsselskapet anslo at det ville koste oppover 50 000 dollar å få det hele fikset. Og det ble for mye for en 2 år gammel bil.
Sjåførene – i hvert fall de i elbiler – betaler da også for forsikringsselskapenes «bruk og kast»-kultur, som selv har fulgt med de stadig mer avanserte bilene.
Allerede tilbake i 2022 kunne siden Nerdwallet fortelle at det kostet amerikanske sjåfører i snitt 2.040 dollar per år (14.000 kroner, red.) å forsikre en Model Y per år.
Det er 30 prosent mer enn hva bilforsikring koster amerikanske sjåfører i snitt pr bil per år.
Og bildet er ikke mye annerledes her hjemme. I juli 2022 kunne forsikringsselskapet Gjensidige si at «reparasjonskostnadene øker mer enn antall skader». Dette selv om antall skader har økt med hele 35 prosent.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!