14. april, 2025

Test: Vi korer en tur i superbilsikonet BMW M1

Abba kjøpte 2 stykker og Simon Spies en enkelt. BMW M1 var den ultimate Boss-bilen i 1978. I dag har den blitt en samlerbil for millioner. Vi tar en tur i et perfekt eksemplar.

Det er ikke hver dag man ser eller hører en BMW M1 suse forbi med gasspaken på vidt gap på Helsingørmotorveien, skriver Bil Magasinet. Og hvis du gjør det, er du sannsynligvis den eneste som identifiserer bilen som spytter sinte pluggflammer ut av eksosrørene når sjåføren tar fôret fra den. Lavtflyvende, kileformet og med brede lameller over sentralmotoren ser den ut som en selvsikker italiener med en steikende hingst eller en prustende okse på trynet. DET HELE BEGYNTE I 1972 Tilsynekomsten bedrar. I 1972 ble BMW Motorsport GmbH grunnlagt for å administrere BMWs vellykkede motorsportaktiviteter innen bilracing. Men den ambisiøse direktøren og tidligere Porsche-racerføreren Jochen Neerpasch hadde blikket festet på Formel 1.

BMW-ledelsen var ikke klar for det ennå, men han fikk grønt lys til å sende BMW inn i den nye gruppe 4-klassen for toseters GT-biler, som var basert på gatebiler. Et opplagt sted å slå erkerivalene fra Porsche, men han manglet en midtmotorisert sportsbil til oppgaven. BMW hadde ingen av dem, men i skuffen lå tegningene til en konseptbil, som ble tatt med til Sant'Agata i Italia i 1976 med mål om å få ekspertene hos Lamborghini til å bygge de 400 gatebilene som trengs for å homologere en racingversjon for GT4. RØRGRIDSRAMMEN KOM FRA ITALIA En av disse gatebilene du ser på bildene foran deg. Det knitrer fra eksosen mens jeg åpner doren og svinger benet over den brede dorenarmen. Den blå-hvite propellen i rattet forteller meg at jeg har tråkket inn i en BMW, men det er ikke mye bayersk stemning over hytta. Selv om rattet kan justeres i lengderetningen, er det ingen tvil om at denne bilen er bygget og designet av små italienere. Skal du nå rattet og er over 190 cm høy, må du stikke hodet ut av vinduet, som mekanikeren som inspiserte bilen fordi den hadde nummerskilt på. Alt på dashbordet sitter pent og konservativt arrangert. BMW-nerder vil garantert kunne peke ut bitene hentet fra ulike BMW-hyller, men sånt er irrelevant når du skal snu litt. Prosjekt "E26" var bestemt til å være kompromissløst og rått. Rorkultrammen ble laget av samme firma i Modena som leverte rammer til Ferrari. Racerbilkonstruktøren Dallara utviklet chassiset med dobbel bærearmfjæring, Bilstein-gassstøtdempere og doble krængningsbøyler. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Bill gir sjåførene 10.000 kroner i bot

I Norge vil regjeringen ikke bare forby trafikkvarsler, de...

Dansker rammet – bilgiganten tilbakekaller 2 millioner biler

Honda tilbakekaller nå over 2 millioner biler som kan...

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted...

Dansk by dropper bilforbud på ubestemt tid

Odense skal egentlig ha sparket bilene ut av store...

Kommer til Danmark – Kina ønsker å tvangsoppløse bilmerker

Den kinesiske regjeringen vurderer å tvangssammenslå bilmerkene Dongfeng og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper listen over biler med flest ulykker i Tyskland. Batterifeil er den store synderen. En ny...

Hvis Tesla stenger: Hvordan det kan påvirke deg som eier

Drastisk salgsnedgang og økende kritikk av Elon Musk skaper frykt for fremtiden til Tesla-eiere og bilene deres. Men hva vil egentlig skje hvis et...

Etter Trumps tariffer: Fossile biler gjør et uventet comeback

Hybridbiler og forbrenningsmotorer får lengre levetid i England på grunn av nye eksportbarrierer fra USA. Storbritannia endrer nå kurs på sin grønne plan for...

Bill gir sjåførene 10.000 kroner i bot

I Norge vil regjeringen ikke bare forby trafikkvarsler, de vil også forby ikke-håndholdt bruk av mobiltelefoner bak rattet. Straffen? 10.000 kroner. Et nytt lovforslag...