Test: Supra Mk.IV – Toyotas siste actionhelt

Toyota Supra symboliserte hva en Porsche 911 er i dag: den trygge, pålitelige og brukbare sportsbilen med innebygd voldsomhet pakket inn i et elegant design.

Faen det! Vi slipper å betale for bensinen selv», ropte Flemming og sparket ned gasspedalen. I passasjersetet ble hodet mitt kastet inn i hodestøtten bak meg, skriver Bil Magasinet . Håret sto loddrett ut av targataket, og et rasende sus overdøvet alt annet enn Flemmings rop. Den solgrå Toyota Supra eksploderte i et foroverspark jeg overhodet ikke var forberedt på, og akkurat der på den motbydelige nordtyske motorveien virket akselerasjonen astronomisk. Dette var noe av det villeste jeg hadde prøvd etter å ha jobbet to år i Bil Magasinet. TOPPEN AV TOYOTAS HISTORIE Episoden fant sted i september 1993, og bilen var den helt nye Toyota Supra, som hadde blitt presentert i sin fjerde generasjon. Flemming var daværende informasjonssjef for Toyota Danmark, som hadde invitert Bil Magasinet til presentasjonen, som fant sted i Hamburg-området. Flemming ble senere direktør hos Toyota og deretter Peugeot i Danmark, så Supra-presentasjonen var neppe toppen av karrieren. I ettertid var det toppen av Toyotas historie, i hvert fall sett fra øynene til en dansk bilentusiast. Førersetet var Toyota egentlig med lav sittestilling, høy midtkonsoll og turteller montert midt i synsfeltet. Toyota var blant de første som brukte et sekvensielt turbosystem, og jobbet med et utspekulert system som satte pumpehjulene til turbo nummer to i rotasjon før den måtte prestere. NÆMSTE KONKURRENT: HONDA NSX Den hørte du imidlertid ikke noe om i kupeen, og heller ikke den 3-liters rekkesekseren bråket unødvendig mye. Det var fordi motorlyd ble en salgsparameter i seg selv. Null til 100 km/t var over på ville 5,1 sekunder. Den nærmeste konkurrenten, Honda NSX, introdusert tre år tidligere i 1990, tok hele 5,9 sekunder, og Porsche 911 klarte heller ikke følge med. Likevel var Supra en godmodig skapning i lave hastigheter. Villskapen utviklet seg lineært sammen med gasskabelen uten turbo-tau og med roen som den skikkelige kabinen ga allerede før bilen ble startet. Supra var virkelig en fremtredende i Toyotas modellutvalg. Ja, det var Celica-modellene som Toyota herjet i den internasjonale rallyscenen med på 90-tallet, men med Supra i fjerde generasjon var det Toyota som satte standarden for en vakker og nyttig superbil. Etter motorveituren utenfor Hamburg sto Toyota Supra foran trommelgarasjen min. Faktisk var den til og med foran daværende Porsche 911, foran den delikate og upålitelige Ferrari 348, foran Jaguar XJ220 med de dårlige bremsene og ved siden av Bugatti EB110 som jeg hadde testet. Toyota Supra var selve symbolet på hva en Porsche 911 er i dag: den trygge, pålitelige og brukbare sportsbilen med innebygd voldsomhet pakket inn i et elegant design – om enn med en gigantisk hekkspoiler som delte vannet. Mens designen til europeiske og amerikanske biler ofte tilskrives én person, har ingen andre enn Toyota som merke erkjent. design av Supra- modellen fra 1992. Faktum er at selv om en bils design ofte tilskrives én person, er det alltid et større team bak. 20 ÅR SENERE Denne erkjennelsen er grunnleggende i japansk industri, og det er grunnen til at den vellykkede Supra-designen ikke tilskrives én mann, men til et team – Toyotas team. Det var en unik bil og kronen på verket for det stadig fremadstormende japanske bilmerket. Supraen var en hit fra første sekund og traff blink på en måte som merket ikke har oppnådd siden. Godt 20 år senere ser jeg på en solgrå Supra igjen. Nå med antrasittgrå hjul og lakk i en litt mørkere nyanse. Hjulene i TTE-design avslører at Stefan, som eier bilen, har gjort som praktisk talt alle andre Supra-eiere: Optimalisert beistet litt. Det ville vært helligbrøde i 1993. En Supra var perfekt slik den sto. Men potensialet til bilen understrekes av det faktum at den helt siden presentasjonen har vært gjenstand for kontinuerlig utvikling av både Toyota selv via Toyota Team Europe, TTE, og Toyota Racing Development, TRD. GATEBILER MED 1600 HK Men utallige motortunere verden over har også gjort sitt for å tvinge ekstra kraft ut av de rette sekserne. Den 3-liters rekkemotoren er spesielt enkel å tune inn, og det finnes gatebiler med opptil 1600 hk. Det uunngåelige resultatet er at det er svært få originale biler igjen. Kanskje er det derfor det uoriginale har blitt anerkjent som akseptable løsninger. I Supras tilfelle kan det skyldes ønsket om flere hestekrefter, men for mange Supra-eiere handler det også om å oppdatere den skuddsikre Supraen til moderne standarder. Det har også vært Stefans mål. I 2006 kjøpte han en Supra med manuell girkasse som var så original som mulig. Denne typen finnes i Japan, og med profesjonell hjelp tok han med seg en fin, original modell med 83.000 km på kilometertelleren til Danmark via England. I tillegg til at rattet er til høyre, avsløres det japanske opphavet ved at bilen har fast tak. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla kollapser i Europa – 49 prosent er borte

Tesla kollapser i Europa. Nesten halvparten av salget har...

Tesla reparerer sprukne elbiler med lim

JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene,...

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland,...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...