18. april, 2025

Test: VW Golf R32: Bilen DSG-girkassen er laget for

VW Golf R32 fra 2003 var verdens første serieproduserte bil med dobbelclutch girkasse – også kalt DSG. Bil Magasinet har en kort tur.

Vindusviskerne nynner på toppgiret og prøver hardt å holde vinduet fritt for vann. Det er ingen andre på veien enn meg. Jeg trykker insisterende på bremsen før svingen. Etterpå knipser jeg noen ganger med venstre pekefinger mens elektronikken aktiverer de to clutchene i girkassen, som lar meg gå ned noen gir. Jeg svinger inn, og etter hvert som jeg snur rattet tilbake mot midtstilling gir jeg mer og mer gass. Jeg er på ingen måte redd for å slippe alle hestene ut i regnet, for det føles trygt. Det skyldes mest firehjulsdriften med Haldex-kobling, som VW Golf R32 IV jeg sitter i er utstyrt med. Hvis forhjulene skulle miste grepet, går kraften til bakhjulene, så jeg kan bli skutt ut av svingene. Det fungerer. For den fantastiske rumlingen fra den deilige VR6-motoren skjærer jeg det rotete feltet i turtelleren nord for 6000 rpm før girskifterne kommer i bruk igjen. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre FULLE 15 I 2018 I 2003 skjedde det noe viktig som alle innerst inne vet, men som ingen bilfolk egentlig snakker om. VW Golf R32 ble faktisk presentert, og under den klassiske Golf-vanen skjulte den en teknisk hemmelighet som vi alle er glade for i dag. Vi starter imidlertid med en gang med å anmelde selve bilen, som hadde mange detaljer å by på. VW Golf GTI i fjerde generasjon var nærmest en hån mot GTI-konseptet. Bilen hadde turbo, 150 hk og en null til 100 km/t-tid på 8,5 sekunder. Det var ikke akkurat noe som fikk folk opp av stolene. Noe mer måtte til. VR6 HAR ALDRI VÆRT BEDRE VW gikk inn i tenkeboksen og kom opp med en veldig god idé. De ønsket å lage en "Über-GTI". På hylla hadde de en gammel kjent i form av en V6-motor, hvor sylindrene står ekstremt tett i tett. Faktisk er det bare 15 grader mellom radene. Det er motoren vi kjente som VR6 i gamle dager. Videre med kosten, og så skal den ha litt mer kraft. Ved hjelp av større stempler og lengre slaglengde ble den forvandlet til en 3,2-liters motor med 241 hk. Nå var problemet at kreftene også måtte ned i asfalten. 241 hk var bare på overkanten for forhjulsdrift. Derfor installerte VW firehjulsdrift for å gi maksimalt grep på asfalten. Og nå kommer vi til teknikkens perle. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre MANUELL VALG Naturligvis skal du kunne få en Golf R32 med manuell girkasse, men det fantes også en variant kalt DSG. Det sto for dobbelclutch girkasse, og det var litt av en nyvinning på den tiden. Porsche hadde lekt litt med teknikken på 80-tallet, men klarte aldri å konstruere en girkasse som ble satt i egentlig serieproduksjon. VW gjorde det. Frem til 2003 kunne man velge en manuell girkasse med fordeler og ulemper ved en slik girkasse, eller en automatisk girkasse. Sistnevnte har et par ganske store baksider. En klassisk automatgir bruker mer drivstoff, er tregere under akselerasjon og mye mindre sportslig å kjøre. Ferrari klarte å knekke koden allerede i 1997, da de lanserte F1-girkassen, som var et sekvensielt gir. Grovt sett betydde dette at det var en vanlig manuell girkasse, som det var montert en robot på, som koblet inn og ut skiftet gir for sjåføren. Det gikk imidlertid tregt når du ikke kortslutter på full gass. Kort tid før spilte BMW også med en SMG-girkasse i samme stil på den da splitter nye M3 E36 3.2. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre VW BUD INN MED DSG VW hadde utgivelsen som mange hadde ventet på, selv om de ikke var helt klar over det selv. DSG-girkassen hadde en rekke fordeler: Lynraske girskift og lavere drivstofføkonomi enn en automatkasse, og den var behagelig å kjøre. VW Golf R32 ble presentert i slutten av 2002, selv om det fra starten kun var hjemmemarkedet (Tyskland) som hadde tilgang til DSG-girkassen, som raskt ble populær. Plutselig var VW Golf R32 0,2 sekunder raskere til å nå 100 km/t, og det var noe kundene likte. Senere begynte girkassen å spre seg til VAG-gruppens andre merker. Audi TT 3.2 V6 ble lansert med samme girkasse og ble tilgjengelig over hele verden. Allerede fem år etter lanseringen kunne VW melde at de hadde produsert den én millionste DSG-girkassen. Og det har bare gått en vei siden.

Latest

Don't miss

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen...

Kan du se den skjulte meldingen i Toyotas logo?

En TikTok-bruker tror han har oppdaget at Toyotas 1989-logo...

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske...

Ikoniske Opel Manta til å koste 665.000 kroner

Føl deg som Bertie: Denne Opel Manta B-replikaen ser...

«Han» fra Fast and Furious kommer tilbake i ny bilfilm

Ryktene om en ny drift-film med Fast and Furious-stjernen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Victor har nettopp fullført 1.600.000 kilometer i sin Toyota – to ganger

Amerikanske Victor Shepherd har nå for andre gang akkurat passert 1.600.000 kilometer i en Toyota Tundra. Denne gangen med en modell fra 2014. Victor...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke konkurrenter – spesielt sikkerheten og designet imponerer den internasjonale juryen. Volvo EX90 har nettopp blitt...

Livstruende feil koster bilgiganten 2 milliarder kroner

En italiensk domstol har godkjent et gruppesøksmål mot Stellantis på grunn av farlige kollisjonsputer hos Citroën og søstermerket DS. Kravet er på 2 milliarder...

Her mister 100 sjåfører førerkortet hver eneste dag

Strenge regler for mobiltelefoner i biler i Italia resulterer i tusenvis av diskvalifikasjoner. 100 sjåfører mister førerkortet på denne måten hver dag. Bruk av...

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske elbiler kan snart være en saga blott og erstattet av faste minstepriser for bilprodusentene. Forhandlingene...

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner overfor samme antall år bak murene etter at han ble knyttet til flere brannbombeangrep mot...

Oops – kunde "glemte" 175 burgere i en taxi

Skyttetjenesten Uber løfter nå sløret for det sjåførene har registrert over tid som kundene har glemt i drosjer. Blå. 175 burgere. Uber avslører nå...

Tesla Model Y har allerede falt 75.000 kroner i pris

Den er helt ny. Men i USA er den ansiktsløftede Tesla Model Y allerede redusert med 75.000 kroner. Kundene vil imidlertid måtte leve med...

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Polestar 4 følger ambisiøst Porsche Macan og BMW i5. Den kinesiske svensken etterlater dessverre et inntrykk med rom for alt for mange forbedringer. Jeg...

52 prosent av disse sjåførene kjører alltid for fort

Mer enn annenhver sjåfør kjører for fort. Men det er fortsatt en gruppe sjåfører som skiller seg ut i trafikken. Dette viser en ny...

Syklister bruker falske fotobokser for å lure sjåfører

Syklister bør bruke fartsalarmer som Saphe og Ooono for å rapportere falske kontroller på motorveier og dermed tvinge sjåfører til å senke farten, mener...

Studie: El- og bensinbiler har samme feil

En tysk studie viser at elbiler stoppes av betydelig færre havari enn diesel- og bensinbiler. De har imidlertid batteriproblemer til felles. Debatten om elbiler...