25. april, 2025

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm – med det morsomme etternavnet Aceman

Mini har nettopp sendt ut en pressemelding hvor den kommende Mini Aceman presenteres. Den er på veiene frem til oktober. Les mer nedenfor.

Den nye MINI Aceman ligger mellom den helt nye MINI Cooper og MINI Countryman når det gjelder størrelse og fullfører dermed den elektriske MINI-familien. MINI Aceman er kun tilgjengelig med elektrisk drivverk. Ved lansering i høst vil to modeller være tilgjengelige:

  • MINI Aceman E : 184 hk, rekkevidde 298-310 km, forbruk 14,1-14,7 kWh/100 km, 0-100 km/t på 7,9 sek., toppfart 160 km/t, batteristørrelse 42,5 kWh, AC-lading 11 kW, DC-lading 75 kW.
  • MINI Aceman SE : 218 hk, rekkevidde 382-406 km, forbruk 13,9-14,8 kWh/100 km, 0-100 km/t på 7,1 sek., toppfart 170 km/t, batteristørrelse 54,2 kWh, AC-lading 11 kW, DC-lading 95 kW.

Når MINI- navigasjonen er aktivert, vil høyspentbatteriet nå den ideelle temperaturen for mest mulig effektiv lading. Dette reduserer ladetiden, spesielt i kalde utetemperaturer. Lading for begge modellene skjer fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter.

Skal ladetiden på veien utnyttes optimalt, kan det gjøres med den nye AirConsole-appen, som tilbyr spilling i bilen for alle passasjerer som bruker brukerens smarttelefon.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Kreativ bruk av plass – omtolket
Helt siden Sir Alec Issigonis tegnet de første linjene for en MINI på slutten av 1950-tallet, har konseptet alltid handlet om kompakte ytre mål og smart bruk av plass i kupeen. Den nye MINI Aceman er intet unntak. Bilen er en moderne tolkning av den klassiske MINI og gir med sin lengde på drøye fire meter plass til fem passasjerer. MINI Acemans helelektriske drivlinje tilbyr en ny opplevelse av den klassiske MINI gokart-følelsen.

Den sporty crossoveren måler 4,07 meter i lengden, 1,75 meter i bredden og 1,50 meter i høyden og plasserer seg dermed mellom MINI Cooper og MINI Countryman størrelsesmessig.

Den strømlinjeformede fronten, de korte overhengene og det funksjonelle "to-boksdesignet" understreker MINIs karakteristikk av "Clever Use of Space".

Bagasjeromskapasiteten er på 300 liter og kan utvides opp til 1005 liter etter behov via den sammenleggbare 60:40 bakseteryggen.

Den nye Trailer Assistant hjelper til ved manøvrering av tilhenger og gir råd om nødvendig rattvinkel ved rygging med tilhenger. Hvis parkeringsplassen er ekstra smal, lar den valgfrie Parking Assistant Pro deg parkere bilen ved hjelp av en smarttelefon.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Ny designstil – "karismatisk enkelhet"
Hele den nye MINI-familien har en tydelig, redusert design, som gir de ulike modellene spesielle og moderne egenskaper.

Dette er spesielt tydelig i kabinen, som minner om de originale MINI-ene med den sentrale OLED-skjermen med en diameter på 24 cm. Med MINI Operating System 9 kan alle korfunksjoner betjenes intuitivt ved å trykke eller snakke. MINI Interaction Unit betjenes på samme måte som en smarttelefon.

Overflaten på instrumentpanelet er dekket med et strikket materiale, hvor den nedre fargen skinner gjennom overdelen og gir skarpe fremhevede fargekontraster. Den vedlikeholdsvennlige strukturen som strekker seg til dordekselet er laget av resirkulert polyester.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Fronten inneholder en ny tolkning av de typiske designelementene som de uttrykksfulle frontlyktene og den karakteristiske grillen, som strekker seg helt ned til støtfangeren. De vinklede LED-lyktene har tre ulike innstillinger, noe som understreker det iøynefallende utseendet.

De spesialdesignede hjulbuene er unike for MINI Aceman og sammen med det mattsvarte karosseriet, som fortsetter inn i dørområdet, gir de et ekstra sporty utseende.

Den aerodynamiske bakruten, takspoileren og de vertikale Matrix-baklysene med tre karakteristiske grafikk understreker alle den brede og atletiske bakenden.

MINI Aceman er tilgjengelig i fire forskjellige trim: Essential, Classic, Favored og JCW. De aerodynamiske hjulene er tilgjengelige i størrelser fra 17 til 19 tommer.

Hei MINI
For første gang er stemmestyring tilgjengelig i en MINI, som aktiveres ved ganske enkelt å si «Hei MINI». Stemmekontrollen visualiseres på OLED-skjermen med animasjon av grafiske elementer, typografi og en avatar. Navigasjonssystemet, telefonen, underholdningen og utvalgte bilfunksjoner styres enkelt ved hjelp av stemmestyringen (engelsk).

Lansering og prissetting
MINI Aceman har en dansk lansering i oktober. Priser vil bli tilgjengelig senere i år.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia...

Hele landet vender ryggen til Tesla – har solgt under 100 biler

Så langt har april måned vært et mareritt for...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....