Siden 1998 har Finn Olesen forsøkt å kalle ut politikerne på Christiansborg. Han mener det er noe helt galt med bilavgiftene her i landet.
«Til de stigende drivstoffprisene som ble diskutert i ulike grupper, tror jeg at jeg vil legge til noen ord.
For avgiftene er helt ute av proporsjoner, da de har økt 1300 prosent i forhold til prisen på råolje per tonn opp gjennom årene.
De av oss som hater fossilbiler er tullinger, vi betaler nå for slitasjen til de tunge elbilene via avgifter. 4 millioner tonn asfalt legges årlig på danske veier. Noe som med elbilene vil øke til det dobbelte når de en gang dominerer.
Danmark har 74 784 km asfalterte veier, hvorav 3 835 km. Omtrent 25-30 kg CO2 pr tonn asfalt produsert.
LES OGSÅ: Hacker har oppdaget hemmelig Tesla-funksjon
Og så er det bensin- og dieselbilene, og det de er nå og vil fortsette å gjøre. Det finnes grønn bensin og diesel som er miljøvennlig. Blant annet. GTL diesel.
Porsche har også funnet opp en CO2- og svovelnøytral bensin. Hvorfor er ikke disse variasjonene skattereduserte?
GTL diesel er så rent at utstyret til bilutstillingslokaler knapt kan måle annet enn ren luft. Likevel er det bare 50 GTL-stands i Danmark. Og det er en krone dyrere pr liter enn vanlig diesel.
Nye dieselbiler er bokstavelig talt så gode at det som kommer ut av eksosen er renere enn det det suger inn.
Jeg opplever at Lars, Dan Jorgensen og andre i regjeringen ikke prioriterer velferden til parkeringsplassen, og med rette, men heller andres ve og vel. Kanskje fagfolk kunne komme med sine synspunkter og bevis for hvilken satsing og vei vi bør strebe etter.
LES OGSÅ: DEBATT: Frands vil straffe avslåtte baklykter strengere
Personlig beholder jeg bensinbilen min til den er helt utslitt. Det er greit med de som vil kjøre elbil, jeg slipper bare å betale for det med høyere avgifter.
Siden 1998 har jeg kjempet med departementer for et mer rettferdig skattesystem uten vekt/eierskatt. Men hvor du betaler etter forbruk via et tillegg på f.eks. 1 krone pr ltr., kW eller lignende.
Selger betaler da for de 50.000 kilometerne han sliter veiene med i året. Mens søndagsjåføren betaler for de 2000 kilometerne hun kjører.
Igjen vil jeg avslutte med å påpeke at jeg ikke har noe imot elbiler. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe en Citroën e-C3 eller lignende i den størrelsen når min egen bil står foran en utskifting.
Dan Jorgensen stikker imidlertid halen mellom beina når han blir konfrontert med spørsmålene mine. Det tas ikke hensyn til vanlige borgeres økonomi. Men heldigvis er det utsikter til elbiler under 200.000 kroner.
På toppen av mine ord er det mer regel enn unntak at spesielt elbilfanatikere vil komme med angrep og spørsmål om kilder, teknologi mv.
Jeg kan svare det samme mange ganger, og til og med til de samme personene flere ganger. Derfor lar jeg disse ordene ligge her, og så lar jeg Google være din venn.»
Finn Olesen, Fredericia
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!