Det er flere BMW-tilbud for en pickup. Men ingen merke vil noen gang gjøre den samme feilen som Mercedes og bygge en pickup.
Mercedes, for et kort notat, trodde de skulle bygge en pickup. Tyskerne skapte derfor X-Klasse på Nissan Navara-teknologi.
Bilen viste seg imidlertid å være en salgskatastrofe og ble etter bare 2 år på markedet trukket ut av modellutvalget igjen.
Nå nekter BMW for å ha gjort samme feil. For mens merket fra Bayern ikke vil utelukke en enda mer hardcore SUV, vil en pickup aldri få søkelyset på executive-etasjen.
Det sier BMWs underdirektør for merkevareledelse Bernd Körber i et intervju med nisjemediet BMW Blog.
LES OGSÅ: Svensk by vil forby alle veteranbiler uten katalysator
– Jeg mener at en pickup ikke er noe dette merket bør røre ved. Men i prinsippet vil jeg si at et merke som BMW burde differensiere seg ved å lage trommebiler.
– For å få frem essensen av BMW trenger vi nisjemodeller, sier Bernd Körber.
Men en pickup er ikke blant disse nisjemodellene. Selv om BMW faktisk har prøvd denne typen ting. Vi vet for eksempel at BMW på 80-tallet kuttet baken på en E30-serie og brukte den som transport rundt fabrikken i München.
Mange år senere – definitivt i 2019 – bygde BMW nok en pickup. Denne gangen på grunnlag av en X7. Den modellen kom imidlertid ikke lenger enn til prototypestadiet heller. Les mer om det her.
På den annen side erkjenner Bernd Körber at det kan være en idé i å bevege seg inn i markeder som så langt har vært dominert av Land Rover Defender og Toyota Land Cruiser. Her er det mye større interesse blant bilistene, mener Körber.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her