Tesla har selv innrømmet at noe av rekkevidden til batteriene er skjult bak en betalingsmur. Og det koster en formue å bryte ned.
Tesla holder allerede tritt med rekkevidden på dette tidspunktet.
I Danmarks mest solgte bil til nå – Tesla Model Y – er det mye større rekkevidde å finne. Det har bilmerkets direktør Elon Musk innrømmet på sitt eget sosiale medie «X».
Tesla skjuler rekkevidden bak en betalingsmur, som Model Y-eiere må betale store summer for å komme forbi i fremtiden.
Et eksempel er Model Y-standardserien med bakhjulsdrift. Den kan, sier bilmerket, tilbakelegge 420 kilometer på én lading. Men det er ikke sant.
LES OGSÅ: Svensk by vil forby alle veteranbiler uten katalysator
Sannheten vil imidlertid være dyr å komme i nærheten av. For et ekstra stort tillegg på mellom 1.400 og 1.800 euro (10.000 og 13.420 kroner, red.) vil Tesla i fremtiden gjøre det mulig å låse opp den skjulte rekkevidden.
Hvor stor rekkevidde det er å få avhenger helt av batteripakken. Men den skjulte delen ligger et sted mellom 64 og 94 kilometer ekstra.
Den nye kunngjøringen fra Tesla kan tas som både gode og dårlige nyheter. Det siste er høyst sannsynlig tilfellet for de Model Y-eierne som kjøpte biler rett før nye priser begynte å falle massivt.
På den annen side er det ikke første gang at Tesla «holder igjen» med informasjon om kapasiteten til batteriene. I 2016 sa bilmerket selv at det gjemte ytterligere 5 kWh i et 70 kilowatt-timers batteri i Model S. Å låse opp det siste av batteriet kostet da svimlende 3000 euro.