Utviklingen av sikkerhetssystemer i nye biler går rasende fort. Om noen år – kanskje allerede i 2025 – vil sikkerhetsbeltet kjenne vekten din, sier tyske ZF.
Det er godt mulig at tyske ZF må spare milliarder av kroner de neste fem-seks årene. Men det betyr ikke at utviklingen står stille.
Den tyske underleverandøren til bilindustrien vil allerede fra neste år utstyre nye biler med bilbelter som tilpasser seg føreren og passasjerenes kroppsform og vekt.
Den nye typen sikkerhetsbelte ble presentert tidligere i år, men den er ennå ikke klar til å klikkes inn i nye biler. Men nesten.
Det finnes allerede setebelter som strammer grepet på bilens passasjerer – og føreren selv – dersom sikkerhetssystemene merker at det er fare på vei.
LES OGSÅ: Island innfører en særavgift bare elbileiere må betale
Det nye med ZFs sele er at den er strammet for å passe den enkeltes kroppsform og vekt. I tillegg vil det nye sikkerhetsbeltet «vite» hvor langt det må strekke seg for å dekke i tilfelle en ulykke.
Det skal være kamerateknologi som overvåker passasjerene i den enkelte bil, bl.a. hjelp til å korrigere for. Men ZF stopper ikke utviklingen av selen her.
Tyskerne gjør også det nye bilbeltet i stand til å variere trykket på den enkelte passasjer under selve ulykken. Og selve sikkerhetsbeltet vil kunne registrere om bilistene vrir seg – eller beveger seg fra side til side – ved en kollisjon.
Selvjusterende bilbelter er ikke det eneste ZF jobber med. Tyskerne har også utviklet en sele med varme i selskapet mener dette er spesielt gunstig i elbiler. Les mer om det her .
I den mørkere avdelingen vet fremtidige Toyotaer når sjåføren eller passasjerene må tømme ryggen. Ja, den er god nok. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her