Nøyaktig hvordan feilen oppsto er usikkert. Men Opel måtte sjekke nesten 10.000 biler for feil chassisnummer.
Selv med høyteknologien som biler produseres med i dag, kan feil oppstå. Også på Opel-fabrikken i Rüsselsheim.
Stellantis-konsernet, som Opel i dag er en del av, har måttet tilbakekalle hele 9.800 eksemplarer av nyeste Astra.
Alt for å sjekke om bilene nå også er utstyrt med riktig chassisnummer trykket inn i B-stolpen til Astra-modellen.
Eierne av bilene, alle bygget i 2023, ble bedt om å gå til verkstedet av samme grunn. Hvis det viste seg at det dukket opp feil rammenummer, måtte Opel bytte hele platen med påtrykt nummer på.
LES OGSÅ: 31-åring frikjent for narkokartell – skyldte på svigermors kaffe
Det er imidlertid ikke i alle tilfeller Opel har rettet feilen. Pået engelsk forum skriver en Astra-eier at til tross for tilbakekallingen, var hans Vauxhall (som Opel kaller sine biler i England, red.) utstyrt med enda et feil chassisnummer.
Det er faktisk ikke så sjeldent at bilmerker må gjøre flere tilbakekallinger for å rette opp det samme problemet flere ganger.
Senest har det skjedd Mazda, selv om merket har forsøkt å rette opp feilen flere ganger. Det er imidlertid noe mer alvorlig enn et feil chassisnummer. Les mer om saken her .
Sånt kan imidlertid Honda toppe. I hvert fall i antall. I fjor tilbakekalte det japanske merket hele 2,6 millioner biler. Så mange at man fryktet å lobbe Tor etter reservedeler i forbindelse med en sjekk for defekte drivstoffpumper.