22. oktober, 2024

Ubrukelige elbiler står i kø på bilkirkegårder i Kina

Utviklingen i bilindustrien går så fort at enkelte bilmerker ikke kan henge med. Situasjonen har skapt hele bilkirkegårder, spesielt i Kina.

Noen har benektet at de skulle være der. Andre har holdt fast hele tiden. Men nå kan det amerikanske mediet Wall Street Journal dokumentere det.

For ja, det er massive bilkirkegårder i Kina. Områder som er fylt til bristepunktet med ofte bare lite brukte elbiler, som derfor ikke lenger kan brukes.

– Byen Hangzhou er full av elbilkirkegårder som denne. Daterte elbiler har blitt stående her de siste årene.

– Den kinesiske regjeringen har pumpet penger inn i denne sektoren, og teknologien har utviklet seg veldig raskt, noe som også gjør at eldre modeller blir utdatert veldig raskt, sier Wall Street Journal-journalist Yoko Kubota.

LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin

Det er kanskje ikke så mye de parkerte elbilene som bekymrer Vesten. Men det gjør også Kinas forhold til landets bilindustri generelt.

– Kina har hele økosystemet. De har batteriene, litium, hele verdikjeden er overveiende kinesisk. Så til slutt vil Kina vinne, sier Vivek Vaidya, markedsanalytiker i finansfirmaet Frost & Sullivan.

Tilbake i april dokumenterte en tysk rapport at de kinesiske bilmerkene har mottatt statsstøtte i årevis. En støtte som blant annet EU ser på som ulovlig. BYD alene, som mener den har fått blåmerket i Danmark, mottok over 16 milliarder danske kroner i støtte fra det kinesiske diktaturet i 2022.

Selv om EU ennå ikke har handlet på trusselen om å innføre toll – og med tilbakevirkende kraft – på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.

Tidligere denne måneden hevet president Joe Bidens administrasjon tollsatsene på kinesiske biler til totalt 100 prosent. Noe som har fått den kinesiske regjeringen til å advare om gjengjeldelse.

Og nettopp trusselen om et gjengjeldelsesangrep har fått flere tyske bilmerker til å advare EU mot å innføre den foreslåtte straffetollen. Flere europeiske merker har så store virksomheter i Kina at de ikke har råd til å tape dem i en handelskrig.

På den annen side er europeiske havner allerede proppfulle av elbiler fra Kina som ingen egentlig vil vite om, eller som ikke kan komme videre. Bare ved havnen i Esbjerg står det for tiden rundt 4000 biler, som ikke kan komme seg videre derfra.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=i3s74UF0gL8&t=40s

Latest

Don't miss

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig...

I utlandet sjokkert av Danmark: «Staten tok Ferrari»

Nyheten om at en bilist har fått sin innleide...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark...

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men...

Tesla-batteri dødt etter 90 dager – "Det koster DKK 120.000."

En mann fra Gjøvik i Norge står overfor en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Motorsport – en verden av store begivenheter

Motorsport på høyt nivå kan noe helt spesielt, og heldigvis finnes det uendelig mange steder man kan tilfredsstille sin interesse for motorsport. Du kan...

Volkswagen melder at alt er utsolgt… av merkets ketchup

Etter den berømte currywursten har Volkswagen kommet med en krydret ketchup, som folk etter sigende elsker like mye. Volkswagen står overfor mange utfordringer for...

Seks sylindre er bedre enn tolv, sier Ferrari

Etter tre toppmodeller med V12-motor, kutter Ferrari nå bort halvparten av sylindrene. For det er 'bedre', heter det i forklaringen fra Maranello. Ferraris nye...

Utlandet hyller de nye danske reglene i trafikken

Du har kanskje allerede sett den, men de har den i utlandet også. Slik at bilister i Danmark nå 'lever' etter tommelfingerregelen. Vegvesenet har...

Cookie-monster ble slått i RS2 – nå har han betalt straffen

I slutten av september ble det verdenskjente kakemonsteret blitzet i en Audi RS2. Eieren av bilen risikerte korkortet for kostymet, så nå er boten...

Antallet av disse bevisene slår rekord hos Motortilsynet

Antall dagsbilletter som kan brukes til privattrafikk i gulskiltbiler har aldri vært høyere. Det viser nye tall fra det danske Motorstyrelsen, som administrerer ordningen....

Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Volkswagens markeds- og strategidirektør Jochen Sengpiehl (54) er arrestert i og utvist fra Kina etter at narkotika ble funnet. Volkswagens markeds- og strategisjef, Jochen...

Nå er Ettore Bugattis liv i ferd med å bli en film

Ettore Bugatti døde for nesten 80 år siden. Nå gjøres livet til franskmannen, som grunnla et av verdens fineste bilmerker, til en film. Filmen...

Nye tall: Elbilenes svakhet er halvert i pris på 4 år

Akkurat nå er batteriet en av tingene som hindrer de fleste sjåfører fra å kjøpe elbil. Men det kan endre seg i løpet av...

Le Mans-legenden er dødssyk av kreft

Chris Hoy, som gikk fra å være en av Englands mest suksessrike olympiske idrettsutøvere til Le Mans racingkor, har blitt erklært dødssyk av kreft....

Transportstyrelsen innfører rødt blinkende lys i trafikken

Frivillige skal nå ha hatt muligheten til å kore med grønne blink. Men det drar utover, og nå får Transportstyrelsen rote til. De røde...

Salget av elbiler i EU har falt betydelig på ett år

Salget av elbiler i EU har falt betydelig det siste året. Det viser de siste tallene fra de europeiske bilprodusentenes interesseorgan, ACEA. Elbilsalget i...