19. oktober, 2024

Nå kjøper også bilistene i Norge færre elbiler

Tidligere har så mange som 9 av 10 nye biler i Norge vært rene elbiler. Men nå har salget av elbiler gått ned for første gang på lenge.

Nordmenn har det travelt. I alle fall de som vil synge på noe annet enn strøm.

Etter planen forbyr Norge allerede 1. januar 2025 alt annet enn nye elbiler. Men i mai 2024 falt salget av nye elbiler for første gang på lenge i våre skandinaviske naboer.

I mai var andelen nye elbiler på norske veier nede i 77 prosent, mens dieselbiler utgjorde 4,3 prosent av markedet. Bensinhybridene tok 12 prosent, mens det er 6,7 prosent for resten.

Det skriver Statens vegtrafikkråd (OFV) i en pressemelding .

LES OGSÅ: Stor dansk bilimportør har mistet troen på elbiler

– For de resterende månedene av året var andelen elbiler 87 prosent, og det er mer som den nye normalen.

– Den lave andelen elbiler i mai kan tyde på at det fortsatt er noen som mener de er best tjent med å kjøpe noe annet enn elbil, selv om de fleste nybilkjøpere også vil velge elbil i fremtiden, sier direktør Øyvind Solberg. Thorsen .

Nedgangen i salget av elbiler til nordmenn kommer til tross for momsfritak på biltypen. Akkurat som Norges regjering har den presset grensen for når det skal betales registreringsavgift for en elbil. Det skjedde i 2021. Les mer om det her .

I det hele tatt har imidlertid nordmenns lyst på nye biler funnet noe av et revers. Opplysningsrådet for Veitrafikken forventer ikke at det vil selges mer enn 110.000 nye biler i Norge i år. Dette er det laveste antallet nye biler siden 2009.

Opplysningsrådet for Veitrafikken merker imidlertid også en annen trend. Nemlig at de kinesiske bilmerkene har kommet til landet. Akkurat nå bygges 15 prosent av de nye bilene i Norge i Kina.

– Vi ser en betydelig økning i salget av kinesiskproduserte bilmerker og modeller sammenlignet med samme periode i fjor.

– I Norge har kinesiske biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier direktøren.

Dette står i sterk kontrast til forholdene i andre markeder, hvor kineserne synes det er vanskelig å invitere sjåfører til dans. I Danmark er det for eksempel kun Volvo som blant de kinesiske merkene har godt grep om bilistene.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Emma returnerte Porschen – ville heller kjøpt Dacia

Tennisspilleren Emma Raducanu er faktisk en ambassadør for Porsche....

Lovpålagt utstyr i biler dør når 2G-nettet slår seg av

I Danmark er planen å slå av 2G-nettet innen...

Toyota har «ingen planer» om å droppe Supraen

Søsterbilen, BMW Z4, er trolig på vei ut. Men...

Nye tall: Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Med en markedsverdi som nærmer seg 500 milliarder danske...

Toyota skal fylle bensin på hydrogenbiler med patroner

Det er trolig ingen hydrogenstasjoner i Danmark lenger. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Toyota har «ingen planer» om å droppe Supraen

Søsterbilen, BMW Z4, er trolig på vei ut. Men Supraen forblir fast i Toyotas modellutvalg, sier japanerne. BMW Z4 er på vei ut. Og...

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...