Forbrenningsmotoren vil også dominere etter 2035. I alle fall spør du Volvos kinesiske eier, Geely.
Fortellingen om døden til forbrenningsmotoren er overdrevet. Teknologien vil også dominere etter 2035, når for eksempel EU har til hensikt å forby den i nye biler.
Det mener i hvert fall folkene i Geely og Renaults felles motorselskap Horse Powertrain.
– Mange investerer ikke lenger i forbrenningsmotorer, vi gjør det motsatte, sier administrerende direktør Matias Giannini i et intervju med Automobilwoche .
Giannini mener at elbiler generelt vil trenge ytterligere 15 år for å hamle opp med forbrenningsmotoren. Men bransjen har ikke råd til å vente på det. Derfor vil det fortsatt være både behov for og etterspørsel etter både bensin- og dieselmotorer.
LES OGSÅ: Svært sjeldne Volkswagen-modeller funnet i forlatt gruve
– Vi tar teknologien utviklet av Renault og Volvo videre og skal bygge forbrenningsmotorer og hybridteknologi for fremtiden. Jeg tror at elbiler vil trenge 15 år før de for alvor kan konkurrere med tradisjonelle forbrenningsmotorer, sier Matias Giannini.
Det betyr imidlertid ikke at direktøren står i spissen for et selskap som er vertikalt mot elbiler. Tvert imot. Fordi den elektriske teknologien er nyttig. Spesielt i hybridform.
– Det er en interessant teknologi, og jeg ser en fremtid for elektrisitet, kanskje aller helst for hybridteknologi, sier direktøren.
Allerede på dette stadiet, når Horse Powertrain er et selskap med bare noen få måneder under beltet, er selskapet et av verdens største selskaper innen sitt felt.
Matias Giannini leder 19 000 ansatte og 17 fabrikker over hele verden. Men direktøren mener det trengs enda mer. Akkurat nå bygger Horse Powertrain motorer for og for en rekke Geely-merker, inkludert Volvo og Renault.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!