19. september, 2024

Volkswagen frigir danske priser for ID. Buzz GTX

Vi trenger over en halv million kroner for å finne startprisen på Volkswagen ID. Buzz GTX. Med 340 hestekrefter er bilen derimot tidenes raskeste 'Rugbrod'.

På 1980-tallet produserte Porsche en svært begrenset serie av T3 Transporter, som var utstyrt med en 231 hk 3,2-liters 6-sylindret boksermotor. På den tiden var denne treneren utvilsomt den raskeste og mest imponerende på veien.

Men selv denne kraftige modellen er overgått av den nye ID-en. Buzz GTX. Den nye modellen er utstyrt med to elektriske motorer, 340 hk og elektronisk firehjulsdrift, som gjør det mulig for ID. Buzz GTX for å akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 6,1 sekunder (6,4 sekunder for ID. Buzz Lang GTX).

Prisene for GTX-toppmodellen starter på 509.995 kroner for versjonen med kort akselavstand og fra 549.995 kroner for versjonen med lang akselavstand med syv seter.

Det skriver importøren i en pressemelding .

LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke

Begge versjoner av ID. Buzz GTX deler den samme elektriske drivlinjen. Forhjulene drives av en 109 hk asynkron elektrisk motor, mens bakhjulene drives av en 286 hk APP550 elektrisk motor, som også finnes i ID.4 og ID.7 modellene.

Den elektriske firehjulsdriften sørger for en optimal fordeling av motorkraften mellom for- og bakhjul på noen få millisekunder, noe som sikrer optimalt grep og veigrep i alle trafikkforhold. ID. Buzz GTX kan slepe opptil 1.600 kg i langversjonen og opptil 1.800 kg i kortversjonen.

Selv om de to variantene av ID. Buzz GTX har de samme drivlinjene, de er forskjellige på batterisiden. Kortversjonen er utstyrt med et 79 kWh batteri som gir en rekkevidde på opptil 419 kilometer.

Batteriet kan blitsladet med opptil 185 kW, noe som gjør det mulig å lade fra 10-80 % på 26 minutter. Den lange versjonen har et større 86 kWh batteri med en rekkevidde på opptil 458 km.

Dette batteriet kan blitsladet med opptil 200 kW, og en ladning fra 10 til 80 % her tar også kun 26 minutter. Under optimale forhold kan en 10-minutters hurtiglading gi en rekkevidde på opptil 236 km.

GTX-versjonen skiller seg ut fra de andre ID-ene. Buzz modeller gjennom ulike designdetaljer som understreker bilens dynamiske karakter. Fronten på GTX-versjonen har en unik støtfanger med svart luftinntak formet til et bikubemonster, samt vertikale luftføringer på sidene.

I tillegg kommer nydesignede korlys i form av to LED-trekanter, som er plassert oppå hverandre som en pilspiss. Karosseridesignelementene, inkludert luftinntakene foran støtfangeren, luftkanalene på sidene,

GTX-bokstavene og sidespeilene er holdt i svart høyglans. ID. Buzz GTX er utstyrt med 20” Solna lettmetallfelger, og som ekstrautstyr tilbys to forskjellige 21-tommers lettmetallfelger: Caracas (svart) og Townsville (svart med diamantskåret overflate). Interiøret i GTX-versjonen er hovedsakelig svart, med røde striper og sømmer på setene og multifunksjonssportsrattet som elegante detaljer.

GTX-versjonen kommer med samme standardutstyr som Style-modellen, som blant annet inkluderer elektrisk justerbare forseter med massasjefunksjon, en omfattende assistentpakke med Travel Assist, noe fri inn- og start, elektrisk betjente skyvedører og bakluke , og IQ. LIGHT-LED matrise-frontlykter.

Fargemessig tilbys GTX-versjonene uten ekstra kostnad i Candy White, Cherry Red, Mono Silver, Starlight Blue og Deep Black Pearl. Tofargekombinasjonen av Mono Silver og Cherry Red, som er unik for GTX, kan fås for en tilleggspris på DKK 22.300.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Kineserne kjøper 1 million elbiler på 1 måned

Kina er det første landet i verden hvor det...

Tesla Cybertruck-dekk er oppløst etter 10 000 kilometer

10.000 kilometer. Det er det en Tesla Cybertruck-eier hevder...

Det danske transportstyrelsen lyver, sier den danske dekkdirektøren

Transportstyrelsen mener at et lovpålagt krav til vinterdekk er...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise fordi BMW kansellerte en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner Kina selger selskapet, skriver media....

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som ligger i Nederland, all reklame for bensin- og dieselbiler. Forbudet er imidlertid rettet mot mer...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i Danmark, må være nok. Det mener bilimportørenes interesseorganisasjon. Men bilistene må fortsatt betale, sier direktøren....

Elbil utbrent uten forvarsel – fjernet med gaffeltruck

En elbil som sto i heis på et verksted som hadde stengt i helgen tok plutselig og uten forvarsel fyr. Brannvesenet i Carmel, som...

Nye «RS2» er Audis mest potente gatebil noensinne

RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra Audi noensinne. De 925 hestekreftene som pryder RS2 fra 1994 ble imidlertid lansert i stillhet....

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De elsker rett og slett å gnage på kabler og annen elektronikk, heter det i advarselen...

Clarkson innrømmer – slutter på TV på grunn av elbiler

Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den altoverskyggende årsaken er elbilene, som har tatt fra ham lysten. Jeremy Clarkson holder seg unna...

Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark

Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei...

Michael har oppdaget hvorfor elbilbatterier går i stykker

Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende gåte i ethvert elbilbatteri – nemlig hvorfor det forringes og brytes ned over tid. Batterier...

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er importen av Ford i Danmark kommet på danske hender. Den danske bilimportøren Nic. Christiansen-gruppen har...

Hver 7. bil i Danmark vil ha fått denne skaden i 2024

Forsikringsselskapene finner egentlig ikke en forklaring som passer når hver 7. bil blir skadet i år. For noen skader er det færre enn vanlig...