Overgangen til elbil kan ikke fremmes ved å fylle elbiler med avgiftsrabatter og statlige tilskudd. – Vi kan ikke tvinge folk til å ombestemme seg, sier Honda.
Tyskland vil gjeninnføre statsstøtte til elbiler, Sverige og Nederland nekter. I sistnevnte land er støtten imidlertid bare på vei ut.
– Vi kan ikke tvinge folk til å endre mening.
Slik høres det ut fra toppsjefen hos Honda i USA. Altså helt borte på den andre siden av Atlanteren. Elbilen fungerer ikke for alle, og å tvinge den er en veldig dårlig idé.
– Til en viss grad kan insentiver brukes. Men man kan ikke tvinge folk som bor i for eksempel Midtvesten, i områder uten ladestasjoner, til å velge elbil, sa Honda-sjefen til mediet The Drive i forbindelse med bilutstillingen Monterey Car Week i august.
LES OGSÅ: Volvos nye elbilfabrikk mangler 70 prosent strøm
Uttalelsene fra Honda-toppen kommer omtrent samtidig med at merker som Mercedes, Volkswagen og Ford angrer på planer om å bygge kun elbiler.
Motsatt har direktøren for det rene elbilmerket Lucid, Peter Rawlinson, sagt at mangelen på elbillyst kun er forbigående blant bilistene.
At Honda sier at man ikke kan tvinge sjåfører til å kjøpe elbiler er imidlertid ikke det samme som at merket gir opp elbilen.
Japanerne har tvert imot sagt at de skal bygge om tre av sine fabrikker i USA slik at disse er klare for elbiler. I tillegg skal det brukes 25 milliarder danske kroner på en egentlig batterifabrikk.
Dette står i sterk kontrast til tonen til for eksempel Mercedes, der toppsjefen skal ha stoppet utviklingen av en rekke elbiler. Pengene skal i stedet brukes på en rekke «høyeffektive forbrenningsmotorer». Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!