Hondas amerikanske merke Acura vil ikke lenger kaste hele sin virksomhet bak elbiler. Så nå må vi fokusere på hybrider.
Hondas undermerke Acura har fortsatt som mål å kun bygge elbiler. Men det japansk-amerikanske merket har ikke lenger så travelt med å skrote forbrenningsmotoren.
Faktisk erkjenner merket nå at hybridbiler er nødvendige og at et modellprogram som utelukkende består av elbiler ikke kan stole på å selge.
Merket hadde opprinnelig forventet å ha solgt minst 60 prosent elbiler innen 2030. Men nå er det målet skrinlagt.
Dette sier Mike Langel, assisterende direktør for Acuras salgsavdeling, i et nytt intervju med Auto News .
– Det kan helt klart være en veldig svingete vei. Men sluttmålet er fortsatt det samme. Det er et stort marked og vi skal lansere flere biler.
– Men jeg vil ikke binde meg til en rekke (av elbiler i 2030, red.). Vi er fleksible i den forbindelse.
Også morselskapet Honda er godt klar over at veien til elbiler ikke er jevn. Og selv om japanerne er klare til å investere 300 millioner dollar i en ny batterifabrikk i Ohio, USA, må stedet også kunne bygge biler med forbrenningsmotorer.
Og selv om Acura ikke har bekreftet at nye hybridbiler er på vei, er analytiker Sam Fiorani ikke i tvil om at denne typen biler er på vei.
– Det er utvilsomt en Acura hybridbil på vei. Markedet beveger seg ikke raskt nok til at Acura kan gå over til å selge utelukkende elbiler. Så nå faller de tilbake på hybridene.
For Fiorani er det heller ikke utenkelig at Honda vurderer å kaste ut hele motorstrategien. Her bruker han amerikanske Acura RDX som eksempel.
Modellens samlebånd bør stoppes i løpet av neste år. Men nå mener analytikeren at Honda kan holde modellen i live i «flere år fremover» for å selge den side om side med en elektrisk modell.