Etter to år med ingenting annet enn verkstedbesøk og problemer, fikk Alexander Davey beskjed om at hans elektriske Porsche er verdt 0 kroner ved innbytte.
Porsche Taycan er ikke bare merkets første elbil, den er også verdiløs etter to år. Alexander Davey kan gjøre det.
På YouTube forteller han at bilen han kjøpte for to år siden er verdiløs i en bilforhandlers øyne. I hvert fall ikke siden Davey ønsket å gi den bort i bytte mot en ny Porsche 911.
For selv om elbiler i teorien koster mindre i drift på grunn av færre bevegelige deler og strøm, som noen steder er billigere enn bensin og diesel, så samsvarer ikke dette nødvendigvis med virkeligheten.
Brukte elbiler er i beste fall veldig lite verdt. I verste fall ingenting i det hele tatt. Alexander Davey ble fortalt dette av bilforhandleren.
Noen bilforhandlere råder til og med kundene sine til å selge bilene. Dette har igjen fått den private delen av bruktmarkedet til å kollapse.
Ifølge bilforhandleren Alexander Davey referer til, skyldes den ikke-eksisterende verdien at mange Taycan-eiere for tiden leverer ut bilene sine etter at leieperiodene er utløpt. Noe som oversvømmer markedet.
Porsche har allerede vanskelig for å selge nye eksemplarer av modellen. For eksempel tapte toppmodellen Turbo GT nesten en kvart million kroner i verdi etter bare 28 dager. Les mer om det her.
Porsche har faktisk gått så langt at den nå flytter fokus til mindre på elbiler. Ledelsen i Zuffenhausen er klar til å kaste 800 millioner euro etter utviklingen av nye forbrenningsmotorer for nye bensin- og dieselbiler.
Om Porsche Taycan:
Taycan er Porsches første ekte elbil. Bilen er den produksjonsklare versjonen av Mission-E-konseptet fra 2015.
Bilen ble en realitet i 2019, og i utgangspunktet var Porsche opptatt med å montere bilene. Hvetebrødsdagene og interessen for elbilen gikk imidlertid raskt ned.
Taycan Turbo S kan akselerere fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder. Bilen er også utstyrt med avansert teknologi, inkludert et 800-volts ladesystem. Noe som også brukes i søsterbilen Audi e-tron GT.
Imidlertid har ingen av modellene på den plattformen vært en jevn tur for VAG Group. Porsche har flere ganger måttet tilbakekalle bilen på grunn av batteriproblemer og fare for batteribrann.
Her i Danmark koster Porschen fra 929.000 kroner for basismodellen – som rett og slett heter Taycan. Tall fra det danske motorregisteret viser at 9 eksemplarer av bilen ble registrert i Danmark i løpet av 2024.
I 2024 leverte Porsche 20 800 Taycan-modeller til kunder over hele verden. Og selv om det er mange biler for et merke av Porsches størrelse, er det fortsatt et fall på nesten femti prosent sammenlignet med volumet i 2023.