Det er EUs mål at ingen personer skal dø i trafikken senest i 2050 Et våpen mot bilister er kunstig intelligens. Men det vil mistenke alle for fyllekjøring.
Ifølge EUs egen statistikk dør drøyt 5000 mennesker i alkoholrelaterte trafikkulykker hvert år. Dette er 25 prosent av alle trafikkdrepte i året.
Men medlemslandene aksjonerer mot alkoholtrafikken på svært ulike måter. Her hjemme kan det koste deg et korkort og en fengselsstraff å gå beruset rundt. I Tyskland er det for eksempel 'bare' en bod.
Men nå foreslår den tyske avisen Bild at EU bruker kunstig intelligens mot bilister. Og ikke bare de som allerede har drukket.
I stedet sier avisen at ny programvare fra det israelske selskapet CorrActions vil kunne fastslå om noen sjåfører er påvirket av alkohol. Dette gjøres gjennom såkalt kognitiv nevromonitorering.
Et system som har som mål å hele tiden overvåke personen bak rattet. Systemet skal blant annet kunne reagere på tegn som normalt er forbundet med alkoholpåvirkning.
Fordelen med systemet er at det ikke krever utvikling av nye sensorer. I stedet vil den kunne bruke sensorene som allerede er i moderne biler. På denne måten vil heller ikke alkometeret bli forbigått.
På den annen side mistenker det alle bilister. Det samme er tilfellet med det nye ISA eller intelligent speed assist system, som siden juli i år har vært obligatorisk i alle nye biler.
Systemet fungerer slik at det hyler så fort en gitt fartsgrense overskrides med 1 km/t. Den funksjonen kan heller ikke slås av. I hvert fall ikke permanent, og slett ikke juridisk.
Akkurat nå er imidlertid ikke lovverket strammere enn at sjåførene kan slå av systemet for hver kortur. Systemet slår seg imidlertid på igjen så snart motoren slås av eller for eksempel en elbil låses etter en kortur.