Spørsmålet om hva morgendagens bilmodeller skal baseres på er ennå ikke avgjort. Alpine foreslår hydrogen til en ny V6-motor.
Toyota jobber allerede med det. Og faktisk vet vi at Ferrari har vurdert å bygge en hydrogenbrennende V6-motor med sylinderhodet vendt mot asfalten.
Nå tyder noe på at Renaults ytelsesmerke Alpine tenker på samme måte. Dog på en noe mer konvensjonell måte når det gjelder plassering av motoren.
Franskmennene skal bygge en ny gatebil med V6-motor som brenner hydrogen under ekstremt høyt trykk i stedet for bensin.
Derfor eksisterer konseptbilen Alpenglow. Og det er faktisk mer enn bare en konseptbil. Fordi den kan synge av egen kraft.
LES OGSÅ: Over 10.000 elbiler må få byttet hele batteripakken
Derfor er den også allerede sluppet løs på en racerbane. Eller det burde vært før 6-timersløpet på Spa-Francorchamps i Belgia.
Men en feil i elektronikken – ikke forbrenningsmotoren – satte en effektiv slutt på det displayet. I dag vil ikke Alpine utelukke at bilen settes i produksjon. Og at den til og med er homologert som gatebil.
– Hvorfor ikke?, svarte Alpines designsjef Antony Villain, da Autocar spurte om det er noen sjanse for å se Alpenglow på samlebånd.
– Vi skal holde alle veier (hydrogen, bensin/diesel og elbilen, red.) åpne. Kanskje vi setter en liten serie biler i produksjon. Det vil være den rette tingen å gjøre, legger Villain til seg selv.
Chassiset til en Alpenglow er bygget av franske Ligier, som allerede bygger prototyper for bl.a. Le Mans. Nærmere bestemt er Alpine-modellen bygget etter LMP3-reglene i internasjonal motorsport. Men det hindrer ikke et sett med nummerskilt. Tvert imot.