Spรธrsmรฅlet om hva morgendagens bilmodeller skal baseres pรฅ er ennรฅ ikke avgjort. Alpine foreslรฅr hydrogen til en ny V6-motor.
Toyota jobber allerede med det. Og faktisk vet vi at Ferrari har vurdert รฅ bygge en hydrogenbrennende V6-motor med sylinderhodet vendt mot asfalten.
Nรฅ tyder noe pรฅ at Renaults ytelsesmerke Alpine tenker pรฅ samme mรฅte. Dog pรฅ en noe mer konvensjonell mรฅte nรฅr det gjelder plassering av motoren.
Franskmennene skal bygge en ny gatebil med V6-motor som brenner hydrogen under ekstremt hรธyt trykk i stedet for bensin.
Derfor eksisterer konseptbilen Alpenglow. Og det er faktisk mer enn bare en konseptbil. Fordi den kan synge av egen kraft.
LES OGSร : Over 10.000 elbiler mรฅ fรฅ byttet hele batteripakken
Derfor er den ogsรฅ allerede sluppet lรธs pรฅ en racerbane. Eller det burde vรฆrt fรธr 6-timerslรธpet pรฅ Spa-Francorchamps i Belgia.
Men en feil i elektronikken โ ikke forbrenningsmotoren โ satte en effektiv slutt pรฅ det displayet. I dag vil ikke Alpine utelukke at bilen settes i produksjon. Og at den til og med er homologert som gatebil.
โ Hvorfor ikke?, svarte Alpines designsjef Antony Villain, da Autocar spurte om det er noen sjanse for รฅ se Alpenglow pรฅ samlebรฅnd.
โ Vi skal holde alle veier (hydrogen, bensin/diesel og elbilen, red.) รฅpne. Kanskje vi setter en liten serie biler i produksjon. Det vil vรฆre den rette tingen รฅ gjรธre, legger Villain til seg selv.
Chassiset til en Alpenglow er bygget av franske Ligier, som allerede bygger prototyper for bl.a. Le Mans. Nรฆrmere bestemt er Alpine-modellen bygget etter LMP3-reglene i internasjonal motorsport. Men det hindrer ikke et sett med nummerskilt. Tvert imot.