Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040.
Elbiler kommer. Faktisk er de allerede her. Og de er tross alt kommet for å bli. Likevel avviser Aston Martin ideen om å kun bygge elbiler.
I hvert fall ikke før tidligst i 2040, mener Adrian Hallmark, som har sittet i stillingen som direktør ved det britiske bilmerket i fem måneder nå.
I et nytt intervju med Pistonheads gjør Adrian Hallmark sitt oppdrag veldig klart – han ønsker å være den første direktøren på 112 år som gjør Aston Martin til en bærekraftig lønnsom virksomhet.
Akkurat nå må Aston gå litt saktere og «kjedeligere» fremover, mener regissøren. Kjedelig som i, å slippe å spytte en ny bil eller en ansiktsløftning på gaten hver tredje måned.
Det krever penger å skape en helt normal, sunn virksomhet. Selv om Aston Martins bestselgende bil ikke akkurat er et røverkjøp.
Tilbake i september hadde merkets ledelse som mål å levere 7000 biler før årets slutt. Og flertallet av dem er DBX SUV, som nå alltid har 707 hestekrefter fra en 4-liters V8-motor fra AMG.
Kineserne kan imidlertid få en 3-liters inline-sekser med 425 hestekrefter. Aston Martin har også kjøpt den fra Mercedes sin tuneravdeling.
Det bringer oss tilbake til elbiler. Fordi de er iøynefallende med sitt fravær i Aston Martins modellutvalg. Heldigvis har Lamborghinis rivaler nettopp utsatt sin første elbil, men Aston Martin har ikke hastverk med å følge etter.
– Frem til 2030 vil størstedelen av virksomheten vår fortsatt dreie seg om forbrenningsmotoren med en eller annen form for elektrifisering.
– Og etter 2030 vil de (bilene, red.) bli mer og mer elektriske, helt til de etter hvert blir helelektriske. Men det skjer kanskje ikke engang i 2035. Man vet aldri – men fra 35 til 40 kan vi si mer om den slags ting.
En ting avviser Adrian Hallmark imidlertid på det sterkeste. Det er umulig å holde en virksomhet som Aston Martin i gang dersom merket skulle gå over til å selge kun elbiler over natten.
– Det er umulig for oss å gå over til elbil akkurat nå og ha noe forretning samtidig.
Selv om forbrenningsmotoren ikke kommer til å dø i morgen eller om et år, vil ikke alle motortyper overleve.
Hallmark tror for eksempel at tilførselen av 5,2-liters V12-motoren med doble turboer vil avta i løpet av 2028. For motoren blir avviklet i løpet av 2030. I hvert fall slik det er nå.
At V12-motoren kan leve så 'lenge' skyldes faktisk også EU. For selv om det er fagforeningens regler som kveler levekårene til den store motoren, er det de samme politikerne som ser mildere på småbilmerkene.
Aston Martin, Ferrari og Lamborghini er fortsatt i en egen liten liga. På grunn av merkenes begrensede produksjon er ikke utslippskravene like strenge.
De trenger ikke oppfylle nøyaktig de samme kravene, noe Volkswagen frykter kan kvele hele virksomheten i bås. Les mer om det her .
Noen av småbilmerkene frykter derimot også fremtiden. I England kan for eksempel Jaguar-tuneren Lister ikke få svar på om de kan unntas fra landets kommende utslippskrav.
Dette har allerede fått merkevareledelsen til å sette en stopper for utviklingen av en ny modell. Og det er ikke sikkert at det noen gang starter igjen.