5. februar, 2025

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040.

Elbiler kommer. Faktisk er de allerede her. Og de er tross alt kommet for å bli. Likevel avviser Aston Martin ideen om å kun bygge elbiler.

I hvert fall ikke før tidligst i 2040, mener Adrian Hallmark, som har sittet i stillingen som direktør ved det britiske bilmerket i fem måneder nå.

I et nytt intervju med Pistonheads gjør Adrian Hallmark sitt oppdrag veldig klart – han ønsker å være den første direktøren på 112 år som gjør Aston Martin til en bærekraftig lønnsom virksomhet.

Akkurat nå må Aston gå litt saktere og «kjedeligere» fremover, mener regissøren. Kjedelig som i, å slippe å spytte en ny bil eller en ansiktsløftning på gaten hver tredje måned.

Det krever penger å skape en helt normal, sunn virksomhet. Selv om Aston Martins bestselgende bil ikke akkurat er et røverkjøp.

Tilbake i september hadde merkets ledelse som mål å levere 7000 biler før årets slutt. Og flertallet av dem er DBX SUV, som nå alltid har 707 hestekrefter fra en 4-liters V8-motor fra AMG.

Kineserne kan imidlertid få en 3-liters inline-sekser med 425 hestekrefter. Aston Martin har også kjøpt den fra Mercedes sin tuneravdeling.

Det bringer oss tilbake til elbiler. Fordi de er iøynefallende med sitt fravær i Aston Martins modellutvalg. Heldigvis har Lamborghinis rivaler nettopp utsatt sin første elbil, men Aston Martin har ikke hastverk med å følge etter.

– Frem til 2030 vil størstedelen av virksomheten vår fortsatt dreie seg om forbrenningsmotoren med en eller annen form for elektrifisering.

– Og etter 2030 vil de (bilene, red.) bli mer og mer elektriske, helt til de etter hvert blir helelektriske. Men det skjer kanskje ikke engang i 2035. Man vet aldri – men fra 35 til 40 kan vi si mer om den slags ting.

En ting avviser Adrian Hallmark imidlertid på det sterkeste. Det er umulig å holde en virksomhet som Aston Martin i gang dersom merket skulle gå over til å selge kun elbiler over natten.

– Det er umulig for oss å gå over til elbil akkurat nå og ha noe forretning samtidig.

Selv om forbrenningsmotoren ikke kommer til å dø i morgen eller om et år, vil ikke alle motortyper overleve.

Hallmark tror for eksempel at tilførselen av 5,2-liters V12-motoren med doble turboer vil avta i løpet av 2028. For motoren blir avviklet i løpet av 2030. I hvert fall slik det er nå.

At V12-motoren kan leve så 'lenge' skyldes faktisk også EU. For selv om det er fagforeningens regler som kveler levekårene til den store motoren, er det de samme politikerne som ser mildere på småbilmerkene.

Aston Martin, Ferrari og Lamborghini er fortsatt i en egen liten liga. På grunn av merkenes begrensede produksjon er ikke utslippskravene like strenge.

De trenger ikke oppfylle nøyaktig de samme kravene, noe Volkswagen frykter kan kvele hele virksomheten i bås. Les mer om det her .

Noen av småbilmerkene frykter derimot også fremtiden. I England kan for eksempel Jaguar-tuneren Lister ikke få svar på om de kan unntas fra landets kommende utslippskrav.

Dette har allerede fått merkevareledelsen til å sette en stopper for utviklingen av en ny modell. Og det er ikke sikkert at det noen gang starter igjen.

Latest

Don't miss

Kjent bilmerke går i stå på grunn av bensinforbud

Det engelske bilmerket Lister har stoppet utviklingen av en...

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600...

FDM er rasende over ny lov – trådte i kraft 1. januar

For sjåførene var det mye nytt å forholde seg...

Nye tall: Bilistene blir mer skeptiske til elbiler

Elbiler er ikke nødvendigvis lykke og svaret på alt....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er god forretning. For på bunnlinjen er det 14 milliarder kroner igjen etter skatt. Ferrari har...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...