Det er absolutt ikke alle bilister som liker elbiler. Aston Martin innrømmer nå at teknologien ikke faller i god jord hos enkelte kunder.
Aston Martins første elbil har allerede blitt forsinket flere ganger, og nå ser det ut til at den ikke vil lande før senest en gang i det nye tiåret.
Årsaken? Noen Aston Martin-kunder hater elbiler. Det innrømmer nå merkevarens administrerende direktør Adrian Hallmark i et intervju med Automotive News .
Det britiske merket skulle opprinnelig lansere en elbil i år. Men det ble da utsatt til 2026, og nå er det ingen fast frist.
Det vil uansett ikke Aston Martin komme nærmere enn med formuleringen: «en gang i løpet av 2030». Og det er på grunn av den voldsomme motstanden fra enkelte kunder.
– Noen sier nei og hater dem (elbiler, red.) med en dyptliggende lidenskap. Fordi kundene tror at med elbiler vil de få beskjed om at de aldri kan kjøpe en ny bil med V12 eller V8 motor igjen.
– Det er ingen bedre måte å irritere en milliardær på enn å fortelle ham at det er noe i denne verden han ikke kan ha.
Samtidig bemerker imidlertid Aston Martin at merkets holdning er i endring. Stadig flere bilister er tilsynelatende for elbiler.
Opprinnelig var britenes plan å lansere en elbil basert på en allerede eksisterende modell med forbrenningsmotor. Den planen lekket først ut i 2015, da merket viste Aston Martin Rapide E-konseptet til publikum.
Bilen, som var basert på firedørs V12-modellen Rapide, ble imidlertid droppet igjen fem år senere. Senest har Aston Martin sagt at det ikke er klart for å bygge utelukkende elbiler. I hvert fall ikke før senest i 2040.
– Det er umulig for oss å gå over til elbiler nå og da og samtidig ha noe forretning, sa Hallmark så sent som i begynnelsen av februar.
Hallmark tror heller ikke at 'fysikken' til elmotoren faktisk taler til fordel for elbilen generelt. Mens en forbrenningsmotor typisk legger til rundt 150 kilo til bilens vekt, bør du forvente minst 700 til 800 kilo ekstra vekt i en elbil, som drar rundt på batteripakken og selve elmotoren. Det kan lett være flere av de sistnevnte i samme bil.
Aston Martins administrerende direktør er ikke alene om at elbiler er vanskelige å selge til folk med penger. Både Rimac og Alpina, som blir en del av BMW i år, mener at kundene egentlig ikke bryr seg om elbiler.