21. februar, 2025

Aston Martin: Kundene våre hater elbiler

Det er absolutt ikke alle bilister som liker elbiler. Aston Martin innrømmer nå at teknologien ikke faller i god jord hos enkelte kunder.

Aston Martins første elbil har allerede blitt forsinket flere ganger, og nå ser det ut til at den ikke vil lande før senest en gang i det nye tiåret.

Årsaken? Noen Aston Martin-kunder hater elbiler. Det innrømmer nå merkevarens administrerende direktør Adrian Hallmark i et intervju med Automotive News .

Det britiske merket skulle opprinnelig lansere en elbil i år. Men det ble da utsatt til 2026, og nå er det ingen fast frist.

Det vil uansett ikke Aston Martin komme nærmere enn med formuleringen: «en gang i løpet av 2030». Og det er på grunn av den voldsomme motstanden fra enkelte kunder.

– Noen sier nei og hater dem (elbiler, red.) med en dyptliggende lidenskap. Fordi kundene tror at med elbiler vil de få beskjed om at de aldri kan kjøpe en ny bil med V12 eller V8 motor igjen.

– Det er ingen bedre måte å irritere en milliardær på enn å fortelle ham at det er noe i denne verden han ikke kan ha.

Samtidig bemerker imidlertid Aston Martin at merkets holdning er i endring. Stadig flere bilister er tilsynelatende for elbiler.

Opprinnelig var britenes plan å lansere en elbil basert på en allerede eksisterende modell med forbrenningsmotor. Den planen lekket først ut i 2015, da merket viste Aston Martin Rapide E-konseptet til publikum.

Bilen, som var basert på firedørs V12-modellen Rapide, ble imidlertid droppet igjen fem år senere. Senest har Aston Martin sagt at det ikke er klart for å bygge utelukkende elbiler. I hvert fall ikke før senest i 2040.

– Det er umulig for oss å gå over til elbiler nå og da og samtidig ha noe forretning, sa Hallmark så sent som i begynnelsen av februar.

Hallmark tror heller ikke at 'fysikken' til elmotoren faktisk taler til fordel for elbilen generelt. Mens en forbrenningsmotor typisk legger til rundt 150 kilo til bilens vekt, bør du forvente minst 700 til 800 kilo ekstra vekt i en elbil, som drar rundt på batteripakken og selve elmotoren. Det kan lett være flere av de sistnevnte i samme bil.

Aston Martins administrerende direktør er ikke alene om at elbiler er vanskelige å selge til folk med penger. Både Rimac og Alpina, som blir en del av BMW i år, mener at kundene egentlig ikke bryr seg om elbiler.

https://www.youtube.com/watch?v=iGVw5BB5J_U

Latest

Don't miss

Aldri skjedd før – danskene jager den samme bilen

Nye tall fra Bilbasen viser at nedgangen for elbiler...

Tross tvil – Toyota satser nå mer på hydrogen

Toyota tviler åpenlyst på hydrogenbilens gjennombrudd. Likevel kaster japanerne...

EU vil skrote veteranbiler: "Politikere lytter ikke"

I Sverige raser bilister over en ny EU-lov fordi...

Bilgiganten permitterer 9000 – nå stenger fabrikkene

Nissan, som denne uken rev opp en fusjon med...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...

Haas smeller til Kevin Magnussen i nytt intervju

Haas og Kevin Magnussen er ikke et avsluttet kapittel. Likevel, i et nytt intervju, sender teamets teamleder bemerkninger til den danske racingtreneren. Haas og...

FDM slår alarm igjen: «Det er ulovlig»

FDM er igjen på jakt etter kommuner som bruker betalingsparkering som unnskyldning for å få mer penger i kassa. Nå er det galskap i...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så ille at de ikke har vært verre på 16 år. Det viser nå en undersøkelse...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk. Det er ikke bare støtfangere,...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet blinklysarmen. Og nå innrømmer bilmerket at det 'kanskje' har gått for langt. Tesla innrømmer at...

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de har passert politiet med begrenset sikt ut av frontruten. Nå advarer rettshåndhevelse andre. Politiet advarer...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin-...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I hvert fall når du heter Gordon Ramsay. På Instagram viser kjendiskokken frem sin nye Ferrari...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der. Et...