Bilmerket Aston Martin skyter fart i disse dager med flere nye modeller. Men det er dyrt. Faktisk koster det britene over 13 millioner danske kroner om dagen.
Aston Martin taper penger – over 13 millioner kroner om dagen.
Den britiske bilprodusenten meldte i forrige uke et underskudd på 83 millioner danske kroner før skatt i tredje kvartal. Selv om det var bedre enn forventet, betyr de løpende tapene at Aston Martin har brukt 3,3 milliarder kroner i år. Eller over 13 millioner kroner hver eneste dag.
Disse tallene følger Aston Martins oppdaterte salgsprognose fra september, som advarte om redusert årlig fortjeneste og et produksjonskutt på 1000 biler. Årsaken var forsyningsforstyrrelser og mindre etterspørsel i Kina. Så langt har Aston Martin rapportert et underskudd før skatt på 1,8 milliarder kroner frem til slutten av september.
Antall leverte biler, sist beregnet 30. september, viser en nedgang i salget på 17 prosent hittil i år fra 4.398 biler i fjor til nå 3.639 biler.
LES OGSÅ: Sverige vil stoppe korkortsvindel, som også er i Danmark
Salget av SUV-en DBX har falt med 52 prosent og utgjør nå bare 30 prosent av det totale salget. På samme tid i fjor utgjorde den sporty SUV-en over halvparten av alle Aston Martin-modeller som ble solgt.
Det skriver The Times .
Salget av Aston Martins sportsbiler – Vantage og DB12 – har økt med 16 prosent sammenlignet med året før takket være økt produksjon av Vantage. Dette tallet forventes å øke ytterligere når leveransene av Vanquish begynner senere i år og inn i 2025.
Salget av selskapets «Specials» – det vil si spesialmodeller – som inkluderer Valor og Valkyrie har økt med 132 prosent. Likevel tilsvarer dette kun 90 biler.
De nye tallene gjør at Aston Martin ifølge media har gitt opp å gå i balanse i år. Selskapet har også tatt opp betydelige lån og økt netto gjeld med nesten 50 prosent til 8,1 milliarder danske kroner. Det er omtrent 40 prosent høyere enn hele selskapets verdi, skriver The Times.
Til tross for salgstallene og den økte gjelden er administrerende direktør Adrian Hallmark selvsikker.
– Forbedret økonomisk og operasjonell ytelse i tredje kvartal 2024 viser effektiviteten til strategien vår.
– Vi er på vei til å møte våre reviderte helårsutsikter for 2024, som gjenspeiler de nødvendige tiltakene som ble tatt i september for å justere produksjonsvolumet vårt gitt forsyningsforstyrrelser, som vi proaktivt forvalter, og det svake makroøkonomiske miljøet i Kina, sa Hallmark så sent som 30. september i år.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!