Audi vil ikke bare stenge en hel bilfabrikk i Belgia. Merket vil også droppe bilen som bygges der. Produksjonen skulle ellers ha fortsatt i Mexico.
Audi Q8 e-tron kan nå gå helt ut av produksjon, da Audis elbilfabrikk i Brussel står overfor en permanent nedleggelse.
Volkswagen, som eier Audi, har bekreftet at forhandlingene med potensielle kjøpere av fabrikken har falt. Det er dermed ingen utsikter til å redde den store fabrikken som har produsert biler siden 1949. Fabrikkens 3.033 ansatte går nå en usikker fremtid i møte.
Volkswagen opplyser at det er gjennomført samtaler med 26 ulike interessenter, inkludert den kinesiske elbilprodusenten Nio.
Men jakten på en kobber er nå offisielt innstilt, og ingenting tyder på at den vil gjenopptas.
– Det er ingen potensiell kjøper til anlegget, så det aktive søket er avsluttet, sier en talsmann.
LES OGSÅ: Ivans Mercedes overlevde dødelig flom
Fremover vil fokus være på å håndtere nedleggelsen av fabrikken, som etter planen skal skje i februar 2025.
Nedleggelsen av fabrikken i Brussel betyr mest sannsynlig også slutten på Audi Q8 e-tron, som ble lansert i 2018 som Audis første store satsing på elbiler.
Opprinnelig kalt Audi e-tron, skiftet modellen navn i 2022 til Q8 e-tron i et forsøk på å konkurrere med modeller som BMW iX, Mercedes-Benz EQE og Tesla Model X.
Salget av Q8 e-tron har imidlertid vært skuffende. I Danmark ble det mellom 1. januar og 31. oktober i år registrert 140 nye Q8 e-troner.
Audi annonserte allerede i juli 2024 at de vurderer å avslutte produksjonen av Q8 e-tron og advarte om en mulig nedleggelse av Brussel-fabrikken. Det har vært spekulasjoner om en flytting av produksjonen til Mexico, men stengingen av Brussel-fabrikken ser nå ut til å besegle modellens skjebne.
Dette er skrevet av Australian Drive .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!