25. april, 2025

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene.

Jaguar kjøpte tilbake nesten 3000 elbiler fra kunder i fjor fordi et problem med brennbare batterier ikke kunne løses. Nå risikerer Audi det samme.

70.000 e-tron-eiere har allerede fått beskjed om at de ikke har lov til å fullade elbilene sine fordi bilene løper rundt med problematiske batteripakker fra LG.

Og flere hybridbileiere har fått beskjed om å ikke lade batteriene i det hele tatt. Les mer om det her .

Og nå kan en rettssak fra sinte eiere vente rett rundt hjørnet. Audi har ikke klart å løse problemet med de brennbare batteriene permanent. Og en programvareløsning tar lang tid.

Ifølge tilbakekallingsdokumenter fra det tyske svaret til Vegtrafikksentralen (KBA) er 43.000 biler i Europa en del av tilbakekallingen.

Nærmere bestemt er det en alvorlig feil i høyspentbatteriet som kan forårsake selvutlading og termisk overbelastning. Det kan etter hvert utvikle seg til en brann. Noe som allerede har skjedd flere ganger.

Ifølge Audi er det ingen løsning på problemet ennå. Det vil si annet enn at Audi utstyrer bilene med en rekke advarselsklistremerker, som forteller eierne om å avstå fra å lade bilene. Og det helt eller delvis.

Til nå har det tyske bilmerket sagt at det skulle være en programvarebasert løsning klar til våren. Men nå er den fristen brutt.

Det kan imidlertid også vise seg at det er skjulte maskinvarefeil i batteripakkene som Audi har utstyrt bilene med. Og hvis det er tilfelle, kan ikke omprogrammering løse problemet.

– Er det defekte celler er det en mekanisk feil som ikke kan løses med programvare. Det eneste programvaren kan gjøre er å merke om det blir varmt og slå alarm, sier David Brandell til Carup .

At tyskerne fortsetter å presse på med lossing er omvendt ikke spesielt overraskende. For hvis det er feil på de fysiske batteriene, kan det utløse en milliardregning for det allerede hardt pressede bilmerket.

Audi opplyser imidlertid at batteripakkene i el- og hybridbilene er bygget i moduler. Dette betyr at batteriene vil kunne repareres. I hvert fall i teorien. Det endrer bare ikke på at det venter en milliardseddel i garantisaker dersom tyskerne ikke finner en løsning utenom selve batteripakkene.

I USA har eiere av Audi e-tron allerede saksøkt merket fordi de brennbare batteriene fortsatt ikke er under kontroll.

Sjåførene mener at Audi verken har informert dem tilstrekkelig om batterifeilen eller gjort nok for å fikse den.

Det er imidlertid ikke bare LG-batteriene som skaper problemer for Audi og flere andre bilmerker. I USA har Samsung tatt ansvar for 180 000 problematiske elbiler.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har...

Her mister 100 sjåfører førerkortet hver eneste dag

Strenge regler for mobiltelefoner i biler i Italia resulterer...

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet...

Tesla Model Y har allerede falt 75.000 kroner i pris

Den er helt ny. Men i USA er den...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....