Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene.

Jaguar kjøpte tilbake nesten 3000 elbiler fra kunder i fjor fordi et problem med brennbare batterier ikke kunne løses. Nå risikerer Audi det samme.

70.000 e-tron-eiere har allerede fått beskjed om at de ikke har lov til å fullade elbilene sine fordi bilene løper rundt med problematiske batteripakker fra LG.

Og flere hybridbileiere har fått beskjed om å ikke lade batteriene i det hele tatt. Les mer om det her .

Og nå kan en rettssak fra sinte eiere vente rett rundt hjørnet. Audi har ikke klart å løse problemet med de brennbare batteriene permanent. Og en programvareløsning tar lang tid.

Ifølge tilbakekallingsdokumenter fra det tyske svaret til Vegtrafikksentralen (KBA) er 43.000 biler i Europa en del av tilbakekallingen.

Nærmere bestemt er det en alvorlig feil i høyspentbatteriet som kan forårsake selvutlading og termisk overbelastning. Det kan etter hvert utvikle seg til en brann. Noe som allerede har skjedd flere ganger.

Ifølge Audi er det ingen løsning på problemet ennå. Det vil si annet enn at Audi utstyrer bilene med en rekke advarselsklistremerker, som forteller eierne om å avstå fra å lade bilene. Og det helt eller delvis.

Til nå har det tyske bilmerket sagt at det skulle være en programvarebasert løsning klar til våren. Men nå er den fristen brutt.

Det kan imidlertid også vise seg at det er skjulte maskinvarefeil i batteripakkene som Audi har utstyrt bilene med. Og hvis det er tilfelle, kan ikke omprogrammering løse problemet.

– Er det defekte celler er det en mekanisk feil som ikke kan løses med programvare. Det eneste programvaren kan gjøre er å merke om det blir varmt og slå alarm, sier David Brandell til Carup .

At tyskerne fortsetter å presse på med lossing er omvendt ikke spesielt overraskende. For hvis det er feil på de fysiske batteriene, kan det utløse en milliardregning for det allerede hardt pressede bilmerket.

Audi opplyser imidlertid at batteripakkene i el- og hybridbilene er bygget i moduler. Dette betyr at batteriene vil kunne repareres. I hvert fall i teorien. Det endrer bare ikke på at det venter en milliardseddel i garantisaker dersom tyskerne ikke finner en løsning utenom selve batteripakkene.

I USA har eiere av Audi e-tron allerede saksøkt merket fordi de brennbare batteriene fortsatt ikke er under kontroll.

Sjåførene mener at Audi verken har informert dem tilstrekkelig om batterifeilen eller gjort nok for å fikse den.

Det er imidlertid ikke bare LG-batteriene som skaper problemer for Audi og flere andre bilmerker. I USA har Samsung tatt ansvar for 180 000 problematiske elbiler.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...