Audi fullførte sin siste Le Mans med en dieseldrevet racerbil helt tilbake i 2016. Nå er bilen – en R18 TDI – lagt ut for salg i nesten perfekt stand.
Mye kunne kanskje gått annerledes hvis ikke Volkswagen-konsernet hadde jukset med dieselmotorer. Kanskje Audi fortsatt hadde kort Le Mans på drivstoffet.
I stedet stoppet Audi plutselig og veldig brått utviklingen av Le Mans prototypeprogram etter 2016-sesongen.
Men bilene eksisterer fortsatt. Og nå er den siste i sitt slag ute for salg. R18 TDI Ultra er et monster uten sidestykke med en 3,7-liters V6-motor god for 532 hestekrefter. Dog litt mindre enn forgjengeren med V10-motor, R15 TDI.
Når det er sagt, ifølge annonsen på Pistonheads, skal bilen være i utmerket stand og klar til å gå ut på verdens racerbaner.
Bilen her er fra 2011. Den siste av totalt 8 biler som ble bygget for ulike løp av Audis motorsportavdeling. Angivelig har bare 6 av bilene overlevd siden. To av dem står fortsatt i byen Le Mans fordi Audi aldri har tatt seg bryet med å frakte dem hjem til fabrikken i Ingolstadt.
LES OGSÅ: Eiere er advart: Disse bilene er utsatt for skadedyr
Bilen her har imidlertid blitt bortskjemt betydelig mer. Men Audi har ikke klart å vinne Le Mans siden 2014. Konkurrentene er bare bedre. I stedet har sjefene kastet penger på Formel 1.
Men allerede før Sauber offisielt blir Audis fabrikkteam i 2026, har det oppstått alvorlige problemer. Hele ledelsen i prosjektet har fått sparken, og mannen bak Audis Formel 1-team er fjernet. Kanskje fordi fabrikken gjorde en regnefeil på 8 milliarder kroner. Les mer om det her .
På et litt mer dempet nivå – nemlig for gaten – har Audi RS2 nettopp gjort comeback. Men ikke som du kanskje tror. I stedet er RS2 et program i merkets villeste gatebil til dags dato, RS e-tron GT Performance med 925 hestekrefter.
Søsterbilen, Porsche Taycan Turbo GT, har imidlertid hele 1034 hestekrefter. Men det mister sin verdi fryktelig raskt. Faktisk er 250 000 borte på bare 28 dager.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!