Rapporten fra Konkurranserådet avdekker at halvparten av forbrukerne betaler opptil 70 prosent for mye for å lade elbilene sine på grunn av et komplisert marked med ugjennomsiktige prisstrukturer.
De Danske Bilimportorer deler bekymringen og støtter Konkurranserådets syv anbefalinger for å bedre konkurransen i lademarkedet. Blant disse anbefalingene er et forbud mot å «bunte» ladetjenester, en praksis der hjemme- og utendørslading slås sammen til ett abonnement.
– Forbud mot konkrete markedsløsninger bør generelt være svært forsiktige, men Konkurranserådet ser på forbudet som nødvendig for å skape konkurranse på markedet. Derfor støtter vi også et midlertidig forbud slik at forbrukerne kan få de beste og billigste produktene, forklarer vi. Allan Skytte Christensen, sjefskonsulent i De Danske Bilimportorer.
Bunting er en praksis som ikke finnes i andre land, og den må ses i lys av den danske skatterefusjonsordningen, hvor ladeoperatører er involvert for at forbrukere skal få refundert elavgiften.
Med forbud mot bunting vil det fortsatt være mulig å tilby gratis-bruk-abonnement for enten hjemme- eller utendørslading, men det vil være forbudt å selge abonnementer som kombinerer begge deler.
Allan Skytte Christensen understreker at forbudet kun er nødvendig inntil markedet utvikler seg og tilbud om gratis-å-bruk-abonnement styres av forbrukernes etterspørsel.
– Akkurat nå mener Konkurranserådet at bunting av hjemme- og utendørslading forsterker problemene i markedet og holder forbrukerne i lukkede ladenett, noe som skader konkurransen, sier han.
De Danske Bilimportorer mener at Konkurranserådets syv anbefalinger er et skritt i riktig retning for å gjøre markedet for lading av elbiler mer oversiktlig og konkurransedyktig. Ved å forby kobling kan forbrukerne velge de mest attraktive og rimelige løsningene, noe som vil bidra til mer effektiv konkurranse og til slutt lavere priser på lading av elbiler.
Anbefalinger på hjemmelademarkedet
I markedet for hjemmelading har Konkurranserådet tre konkrete anbefalinger om avgifter, økt pristransparens og reduserte byttekostnader:
- Anbefaling 1: Dagens refusjonsordning for lading i hjemmet må avvikles.
Refusjonsordningen, og særlig sammenhengen med et driftsansvar på ladeboksen, har utilsiktede konsekvenser for konkurransen og bør derfor avvikles. I den forbindelse kan det vurderes om refusjonsordningen bør erstattes med andre (mer effektive) insentivmekanismer. - Anbefaling 2: Mulighetene for å sammenligne priser på hjemmeladeavtaler må forbedres.
For å kunne sammenligne prisene må det utvikles en standard som tilbyderne kan beregne og presentere en samlet månedlig kostnad på som ulike typer elbileiere kan forvente å betale for tilbudt ladeutslipp. - Anbefaling 3: Forbrukerne må ha bedre muligheter for å kunne beholde ladeboksen når de bytter leverandør av tjenesteavtaler og andre tjenester knyttet til ladeboksen.
Forbrukere bør ha bedre muligheter til å beholde ladeboksen sin når de bytter leverandør av tjenesteavtaler eller overtar en leid ladeboks til en fornuftig pris dersom de ønsker å si opp en slik abonnementsavtale.