Som i Danmark nekter Tesla å rette seg etter avgjørelsene fra den svenske bilklagenemnda. I stedet kjøper bilmerket seg inn i sjåførenes taushet.
Tesla kjøper inn sjåførenes taushet i klager. Det avslører det svenske mediet Vi Bilägare.
Tesla har ved flere anledninger nektet å rette seg etter vedtak fra den svenske klagenemnda (ARN). I stedet har de inngått forlik med kunder, som innebærer taushetsplikt.
Det betyr at bileiere ikke har lov til å snakke offentlig om sakene sine.
– Jeg har dessverre ikke lov til å si noe, det er alt jeg har å si, sier en av Tesla-eierne, som har signert en taushetsplikt.
Å følge vedtak fra ARN er en anbefaling, men ikke et lovkrav. De aller fleste bilmerker, verksteder og forhandlere i Sverige velger imidlertid, ifølge bransjepraksis, å følge ARN-vedtakene.
Nå avslører Vi Bilägare at Tesla har nektet å rette seg etter utvalgets vedtak i åtte ulike saker, og at merket i flere tilfeller har kjøpt kundenes taushet gjennom forlik og taushetsplikt.
I løpet av de siste fire årene har Tesla vært vellykket i de fleste tvister ved flere anledninger. Men 22 ganger har Tesla tapt saken i ARN, og kunden har fått medhold.
I 14 av disse sakene har Tesla fulgt avgjørelsen. Men i åtte saker har bilmerket i stedet valgt å nekte å følge styrets vedtak. De står derfor på Råd & Röns svarteliste og har ikke lenger lov til å annonsere på handelssiden Blocket.
Også her har Tesla havnet i det såkalte 'hangout-kabinettet', som avslører bilforhandlere, verksteder og bilimportører som ikke retter seg etter avgjørelsene til den danske bilklagenemnda.
Tesla er fortsatt det eneste bilmerket som har dukket opp på listen.
I et av de svenske tilfellene mottok en kunde feil dører for sin 2020 Model 3. Men Tesla hevdet at døren passet innenfor de offisielle fabrikkspesifikasjonene.
I et annet tilfelle bestilte en eier sin Model Y med tilleggstjenesten "Oppgradert Autopilot". Noe som i Danmark koster over 50.000 kroner. Men en måned etter kjøpet fungerte fortsatt ikke den utvidede cruisekontrollen.
ARN bestemte da at Tesla skulle refundere beløpet sjåføren hadde betalt for tilleggsutstyret. Men selv om den ikke ble levert, nektet Tesla.
Da Vi Bilägare spurte Tesla hvorfor de ikke fulgte ARNs avgjørelse, svarte de at de ikke ønsker å kommentere enkeltkundesaker av respekt for GDPR-regelverket.
Men da Vi Bilägare i stedet tok kontakt med en av de berørte kundene, viste det seg at Tesla i stedet hadde avsluttet saken med et forlik som gjorde kunden taus.
– Jeg har dessverre ikke lov til å si noe, det er alt jeg har å si. Jeg har bestemt meg med Tesla, sier en av de berørte bileierne til Vi Bilägare.