22. januar, 2025

B8 GT er den siste ekte Alpina noensinne

Alpina B8 GT er den siste ekte bilen fra merket, mens den fortsatt har status som et uavhengig bilmerke. Det er 634 hestekrefter å gjøre godt med.

Tilbake i mars 2022 kjøpte BMW samarbeidspartneren Alpina. Og nå går tiden som uavhengig merkevare mot slutten.

Uansett er B8 GT, som er basert på den nå også pensjonerte BMW 8-serien, den siste ekte Alpinaen, for betegnelsen vil være et utstyrsnivå fra München.

B8 GT har en 4,4-liters V8-motor med doble turboer plassert foran mellom hjulene. Dette gir den store 4-dørs 'coupeen' hele 634 hestekrefter og 850 Nm.

Den er med andre ord 13 hestekrefter og 50 Nm mer enn standardmodellen B7. Akkurat nok til å barbere 0,1 sekunder av bilens tid fra 0 til 100 km/t, som ellers høres ut som 3,3 sekunder.

Bruk totalt 10,5 sekunder og speedometeret viser 200 km/t. Den er elektronisk begrenset til ikke mer enn 330 km/t. Da vet du det.

I tillegg til motoren er automatkasse, firehjulsdrift og understell strammet til. Og så ser B8 GT noe annerledes ut enn standardmodellen. Tyskerne fra Buchloe har bl.a. brukt mer karbonfiber på bilen.

Det skal produseres totalt 99 eksemplarer. Og produksjonen starter i juli. Det er imidlertid ikke kjent om alle er solgt på forhånd. Akkurat som det fortsatt er uklart hva som vil skje med Alpina fra neste år.

BMW har imidlertid sagt at tidligere Polestar-designer Maximilian Missoni vil bli designsjef for Alpina.

Her hjemme har det ifølge tall fra den danske bilimportørforeningen Mobility Denmark ikke dukket opp en eneste Alpina på platene i løpet av 2024.

LES OGSÅ: 2500 fotobokser får nye funksjoner mot bilistene

Det skjedde heller ikke året da merkevarens grunnlegger Burkard Bovensiepen, som begynte å tune BMW-er for gatebruk i 1965, gikk bort etter lang tids sykdom.

Alt i alt har de siste årene revet bort flere av de største stjernene i bilverdenen. Rallylegenden Ken Block døde i en forferdelig ulykke i januar 2023, mens flere av de store bildesignerne også har gått videre. Blant andre, Marcello Gandini, som designet Lamborghini Miura, døde i en alder av 85 i mars 2024.

  • B8 GT er den sidste rigtige Alpina nogensinde
  • B8 GT er den sidste rigtige Alpina nogensinde
  • B8 GT er den sidste rigtige Alpina nogensinde
  • B8 GT er den sidste rigtige Alpina nogensinde


Latest

Don't miss

Renault i vekst: Rekordsalg og ambisiøse planer for elbiler i Danmark

Det er fart hos Renault – både i Danmark...

Kia slutter å selge bensinbiler i Danmark

Som det første bilmerket med forbrenningsmotorer på programmet, stopper...

Ford lukker tysk fabrik i år – 4.000 mister jobbet

Ford er snart en saga blott. I hvert fall...

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...