I en ny undersรธkelse svarte kun 17 prosent av befolkningen at de gjerne skulle sett at forbrenningsmotoren ble forbudt i 2035, som EU har vedtatt.
Slik det er nรฅ, blir forbrenningsmotoren i nye biler forbudt i 2035. Men bare 17 prosent av befolkningen synes det er en god idรฉ.
Dette viser en rundtur f.eks. 1000 tilfeldig utvalgte tyskere som Autoscout stรฅr bak.
Ifรธlge den tyske avisen Bild gรฅr sรฆrlig den nyvalgte klimakommissรฆren, nederlandske Wopke Hoekstra, inn for รฅ nedkjempe forbudet.
Det er imidlertid etterlatt et lite smutthull i forhold til forbrenningsmotoren. Tyskland รธnsket i utgangspunktet ikke รฅ signere noen forbudsavtale i det hele tatt. Sรฅ EU mรฅtte vike nรฅr det gjelder syntetisk drivstoff.
Noen tyskere er imidlertid klare til รฅ gรฅ enda lenger. Allerede i august foreslo sammenslutningen av tyske bilmerker VDA at det ikke skulle vรฆre lovlig รฅ kjรธpe verken bensin eller diesel fra 2045.
โ Europa kan bare nรฅ sine COโ-reduksjonsmรฅl med en kurs som รฅpner for alle potensielle lรธsninger pรฅ en teknologinรธytral mรฅte.
โ Politikerne oppfordres til รฅ etablere insentiver for fremme av fornybare energikilder og dermed garantere og fremme investeringer, sa foreningens styreleder Hildegard Mรผller.
Tilbake til undersรธkelsen fra Autoscout svarte 44 prosent at de gรฅr inn for รฅ fase ut forbrenningsmotoren. Dog uten en faktisk dato. Mens 26 prosent er for at forbudet utsettes til etter 2035. 7 prosent av de spurte mener imidlertid at forbudet bรธr fremskyndes.
Senest har en rekke bilmerker omvendt hevdet at det gรฅr for raskt รฅ presse bilistene over pรฅ elbiler. Nissan advarer direkte om at Englands planer om รฅ forby forbrenningsmotoren vil koste landet milliarder av pund og tusenvis av tapte arbeidsplasser.