21. november, 2024

Batterier til elbiler er så dårlige at de blir kastet

Det kriserammede og konkursrammede batteriselskapet Northvolt bygger så dårlige batterier at de ikke egner seg for bruk i elbiler, viser nye dokumenter.

Den konkursrammede batteriprodusenten Northvolt kaster nå splitter nye batterier til elbiler på grunn av kvalitetsproblemer.

Det skriver Reuters på bakgrunn av en rekke dokumenter om produksjonsfeil ved fabrikken i Skellefteå, Sverige.

Selskapet har ikke klart å nå egne produksjonsmål, noe som har ført til betydelige utfordringer.

Ifølge interne dokumenter som Reuters har sett, ble det i uke 45 klart at mange av batteriene ikke oppfylte kvalitetskravene og derfor ikke kunne leveres til kundene. Altså bilmerkene.

Northvolt hadde et mål om å produsere 100.000 forsendelsesklare batterier per uke innen utgangen av 2024. Men den uken klarte de bare 20.000.

LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler

Nå opplyser selskapet at det opprinnelige målet ikke lenger er aktuelt, da det ifølge dem kun var en uformell benchmark.

– Planen er for tiden under vurdering basert på implementeringen av vår strategiske gjennomgang, som påvirker hvordan vi drifter hovedanlegget vårt Northvolt One, heter det i en kommentar til Reuters.

I et forsøk på å redusere selskapets kostnader, har Northvolt besluttet å trappe ned produksjonen betydelig.

Selskapet har midlertidig stengt ett av sine to produksjonsanlegg i Skellefteå, som forventes å vare frem til desember. Samtidig går produksjonen nå kun på hverdager. Selskapet har også kuttet kraftig, og sagt opp rundt 20 prosent av sine ansatte globalt.

De nåværende kundene som Northvolt prioriterer å levere skal omfatte blant annet Scania og bilmerker som Audi og Porsche.

Men produksjonsproblemene har allerede fått store konsekvenser for de nye avsløringene. I fjor sommer mistet Northvolt en stor kontrakt med BMW verdt cirka 15 milliarder danske kroner.

Kilder med innsikt i situasjonen peker på flere årsaker til problemene, blant annet maskinfeil, uerfarent personale og urealistiske ambisjoner fra ledelsen.

Northvolt avviser imidlertid kritikken. I stedet velger de å understreke at både maskiner og ansatte lever opp til bransjens høye krav. Selskapet fastholder også at det har vært fremgang.

– Det er en vanskelig bransje. Vi har imidlertid gjort store fremskritt i løpet av året. Så mye at vi i dag konsekvent produserer høyytelses battericeller til våre kunder uke etter uke, fastslår Northvolt.

Likevel ryktes det at ledelsen er i ferd med å kaste inn håndkleet. Og at det kan komme flyvende som en konkurs allerede denne uken. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Volvo har solgt bilmerket for 5 milliarder kroner

Volvo har solgt hele sin eierandel i søstermerket Lynk...

Batteribrann på kjent bilfabrikk sender to til sykehus

Torsdag eksploderte et batteri ved Koenigseggs utviklingsavdeling. Den påfølgende...

Tesla er verdt mer enn disse 28 bilmerkene – til sammen

Teslas aksjekurs tok et anstendig hopp oppover da Donald...

«Bjorn» ødela Rolls-Royce og ble siktet for svindel

Eieren av en Rolls-Royce Ghost hevdet at en bjørn...

Rockestjernen truer med å selge superbilene sine i protest

Den 79 år gamle rockestjernen Rod Stewart er nå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det komme en knapp som kan redusere dekkslitasjen, tror svensk forsker. Elbiler og dekkslitasje henger uløselig...

Bilgiant sier opp ytterligere 2.900 ansatte

Ford i Tyskland har vært på en seriøs diett i år, og nå mister ytterligere 2900 ansatte jobben. De fleste på fabrikken i Köln....

EU vil tvinge bilister til å skrote eldre biler

Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til å skrote biler hvis reparasjoner og utskiftninger koster mer enn bilens verdi. Men det er...

Så mye rekkevidde taper elbiler i kaldt vær

Det er den tiden av året. Det har blitt kaldt igjen. Og det lider elbiler av. Norsk NAF har funnet ut hvordan det går...

XPENG G6 vinner stor pris for teknologisk innovasjon

XPENG G6 har blitt kåret til "Årets teknologiske frontlober" på Auto Awards 2024 i København. XPENG G6 har nettopp fått tittelen "Årets teknologiske frontlober"...

Hvordan planlegge den perfekte bilferien

Bilferie er en enkel og morsom måte å feriere på, hvor man er mye sammen som en gruppe. Det krever imidlertid litt planlegging, så...

BMW har mistet det store problemet med forbrenningsmotoren

BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens største problemer – nemlig sot. Løsningen ligger i et nytt patent. BMW har søkt patent...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i literpris. Derfor får ikke 1,1 millioner dansker noen hjelp til høyere veiskattefradrag. Staten forventer at...

Ford avviser Tesla-ryktene som "helt falske"

Ryktet har allerede spredt seg helt til regissørenes korridorer på Ford, hvor de nå føler behov for å vise historien om en Tesla-overtakelse. Det...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange av dem samme feil - nemlig at bremsepedalen skal være. Mange eiere av elbiler i...

Småbilmerket bygger siste modell med Audis 5-sylindre

Det lille nederlandske bilmerket Donkervoort er klar til å pensjonere både Audis femsylindrede bensinmotor og sin egen F22-modell. Nederlandske Donkervoort har bestemt seg for...

Det er over – spesiell Porsche eksisterer ikke lenger

Etter 2500 eksempler skrotet Porsche 911 Dakars samlebånd. Bilen må aldri bygges om. Porsche 911 Dakar er nå ute av produksjon etter en ellers...