I desember i fjor sendte leasingselskapet Drivalia ut en epost til sine Fisker Ocean-kunder. E-posten var imidlertid ikke en trussel, men et «godt råd», sier selskapet nå.
Det var ikke en trussel om ansvarsfraskrivelse, men mer et godt råd, da leasingselskapet Drivalia fraskrev seg alt ansvar i en e-post til sine Fisker Ocean-kunder.
Det mener i hvert fall selskapet.
I en e-post fra desember, ifølge en e-post som Motormagazinet viser til, skriver Drivalia til kundene at leasingselskapet fraskriver seg ethvert ansvar for bilene dersom de ikke leveres tilbake 'før året er omme'.
Men det var ikke en trussel, sier CA Autobank, som eier Drivalia, nå. Ansvarsfraskrivelsen fra den første e-posten vil imidlertid ikke gjelde.
Hos FDM mener de heller ikke at leasingselskapet kan fraskrive seg noe som helst ansvar for bilene. Selv ikke om Fisker i Danmark i dag har gått konkurs, og morselskapet i USA er under avvikling.
Fisker Inc., som bilmerket riktig heter, er ellers fortsatt en interessant historie, selv om den holder på å dø. Fordi det gikk så langt som konkurs i hele Norden, sa merkevarens grunnlegger, Henrik Fisker, blant annet at det å betjene elbiler ikke er annet enn grådighet. Les mer om det her .
I dag har et amerikansk leasingselskap kjøpt opp lageret av Ocean-modeller i USA. Det dreier seg om cirka 3200 biler. Det er fortsatt usikkert hvordan privatpersoner som klarte å kjøpe biler fra Fisker vil måtte forholde seg til det.
Mye apropos det bilmerket, du har også en ganske uheldig historie med e-poster som er sendt ut til kundene. Boosted har tidligere kunnet fortelle hvordan merket har forsøkt å viske ut garanti og tilbakekalle saker fra bilister.
Da saken først nådde media, angret Fisker raskt på den første kunngjøringen. Så hva skjer nå? Det er et godt spørsmål. Fordi bilmerkets nettside har vært 'under vedlikehold' i flere uker. All annen informasjon er borte når du besøker Fiskerinc.com.