En av Russlands rikeste familier, Mazepin-klanen, flytter igjen inn i Formel 1-paddocken. Og dette til tross for sanksjoner fra EU.
Mazepin-familien, en av Russlands rikeste, har nok en gang dukket opp i Formel 1.
Dmitry Mazepin, en forretningsmann og Haas' tidligere hovedsponsor gjennom gjødselgiganten Uralkali, har blitt sett i Formel 1-gropen for første gang siden 2022.
Den russiske forretningsmannen, som står på EUs sanksjonsliste, ble onsdag sett på Bahrain International Motorsports Circuit, hvor det ble avholdt tester før selve sesongen starter.
Den russiske tilstedeværelsen har reist flere spørsmål. Først hvordan han til og med fikk tilgang til rullebanen, siden han har forbud mot å reise gjennom europeisk luftrom.
Bahrain er imidlertid ikke underlagt disse begrensningene.
Russere kan ikke få alle Formel 1-pengene tilbake
PlanetF1 skriver at den rike russeren gikk rundt med en akkreditering i form av et såkalt 'rotasjonspass' – en form for inngangsbillett til paddocken som ikke trenger å være direkte godkjent av verken Formel 1-organisasjonen, FIA eller baneeierne.
Den velstående russeren er interessant nok for sin plass i paddocken, mens sønnen, tidligere Haas-sjåfør Nikita Mazepin, har fått beskjed om at EU opphever sanksjonene mot ham.
Det er imidlertid uklart om far Mazepin har noen ambisjoner om å se sine avkom i en Formel 1-racer igjen, eller om besøket var av mer personlig karakter.
Mazepins selskap Uralkali var tidligere i konflikt med Haas etter at russerne krevde alle sponsorpenger for 2022 tilbake.
En voldgiftsdom slo imidlertid fast at Haas bare måtte tilbakebetale den delen av sponsorpengene som ble brukt til å dekke utgifter etter bruddet med russerne.
Mazepin-folket ble sparket ut rett før sesongstart, men Nikita Mazepin forkortet alle tester frem mot sesongen.
Mazepin ble observert i Alpines gjesteområde, men teamet nektet for at han var og er deres gjest. Han ble senere knyttet til Mercedes. Men også her benekter de enhver forbindelse med eller til russeren.
Selv om ingen vil ta ansvar, har han tilsynelatende fått et paddock-pass, som utstedes av Formel 1-lag eller via offisiell akkreditering. Spørsmålet er – hvem i Formel 1 har åpnet døren for de rike russerne?
Det er fortsatt uklart om Mazepins tilstedeværelse var en engang, eller begynnelsen på et russisk comeback i Formel 1.