Bilprodusenten Magna Steyr fikk betalt i verdiløse aksjer for å bygge biler for Fisker Inc., noe som nå gir regnskapet et tap på milliarder av kroner.
I det siste kvartalsregnskapet er bilfabrikken Magna Steyr i Østerrike tvunget til å skrive ned verdier for milliarder av danske kroner.
Det skjer etter at konkursene startet i Fisker Inc. sine datterselskaper i juni, mens morselskapet selv søkte konkursbeskyttelse i USA.
Magna Steyr fikk ikke betalt kontant for bilene de bygde for Fisker. I stedet falt betalingen i form av aksjer, som raskt ble verdiløse da Fisker Inc. ble avnotert fra New York Stock Exchange kort tid før konkursbeskyttelse.
Det er imidlertid ikke bare det faktum at Fisker har reist og trolig aldri kommer tilbake som skader Østerrikes befolkning, viser kvartalsregnskapet.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
– På grunn av Fiskers konkurs; den planlagte produksjonsavslutningen av Jaguar E-Pace og I-Pace, BMW Z4 og Toyota Supra, og Ineos beslutning om ikke å fortsette produksjonen av sin elbil, står det i regnskapet.
Totalt har selskapet bokført nedskrivninger for 261 millioner dollar, tilsvarende 1,7 milliarder dollar, alene på grunn av Fiskers forsvinning. I tillegg reduserer østerrikerne håpet om fremtidig salg med 600 millioner dollar – altså nesten 4,1 milliarder kroner.
Bilproduksjonen i Graz, hvor Magna Steyr holder til, startet i 1906 da Puch bygde biler. Men det var først etter 1971, da et joint venture med Mercedes for G-klassen kom opp, at fabrikken virkelig sementerte sin plass i bilindustrien.
Nå gjenstår kun lisensavtalen med Mercedes for den nye G-klassen i ordrebøkene, og fremtiden er usikker for Magna Steyr. Det er i alle fall allerede reist spørsmål om fabrikken kan drive videre som før.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her