I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og mye av merkets eget salg. Nå har forhandlerne fått nok – bilene er for dyre.
Audis forhandlere i Tyskland er i opprør. De opplever en betydelig nedgang i salget, og de mener de høye prisene, spesielt på elbilene, er skyld i den negative utviklingen. Denne misnøyen har skapt uro i bilindustrien og reiser spørsmål om Audis fremtidige strategi.
Styreleder i sammenslutningen av VW- og Audi-forhandlere i Tyskland, Alexander Sauer-Wagner, har nå gått til media med sin bekymring for situasjonen. Han representerer 2000 forhandlere og viser til at den massive nedgangen i salget av Audi-biler har pågått lenge.
– Vi har merket et massivt fall i salget for Audi-merket i lang tid, sier han til Der Spiegel .
Prisen på mange Audi-modeller overstiger nå 100 000 euro når tilleggsutstyr velges. Dette har fått en del tyske kjøpere til å snu ryggen til Audi og heller velge biler fra søstermerket Skoda. Skoda-bilene er basert på samme plattformer som Audi, men tilbys til en lavere pris.
Forhandlerne opplever at kundene velger bort Audi A6 til fordel for Skoda Superb. De ser etter billigere modeller, men Audi satser på dyrere varianter med høyere hestekrefter.
– Vi mangler en rimeligere grunnmodell med dieselmotor, i stedet tilbyr Audi først og fremst dyrere modeller med mye hestekrefter, sier forhandleren til Spiegel.
Audi har valgt å investere i Formel 1 for å styrke merkevarens image. Denne satsingen er imidlertid kostbar, selv om Audi allerede har solgt store deler av det som i dag er Sauber til Qatars statlige investeringsfond for å finansiere prosjektet.
Styrelederen i forhandlerforeningen er i tvil om Formel 1-satsingen kan snu den negative salgstrenden.
– Det er virkelig et kraftig markedsføringsverktøy. Men de neste årene vil Formel 1 sannsynligvis bare ha en liten innvirkning på Audis salg i Tyskland.
Audis fremtid på det tyske markedet avhenger av om de klarer å møte forhandlernes bekymringer og tilpasse seg kundenes behov. Merket har imidlertid varslet flere prisøkninger. Les mer om det her .
Spørsmålet er om Audi vil endre sin prisstrategi og satse på rimeligere modeller, eller om de vil fortsette dagens kurs med fokus på eksklusivitet og høyteknologiske løsninger.
Uansett hvilken vei Audi velger, vil det være viktig for både forhandlere og kunder i fremtiden.
Det blir spennende å følge utviklingen og se hvordan Audi navigerer i det konkurranseutsatte bilmarkedet.
Kritikk fra forhandlere og fallende salgstall tyder på at Audi står overfor en utfordring. De må finne en balanse mellom å opprettholde imaget som et premiummerke og samtidig tilby biler som er tilgjengelige for en bredere kundegruppe.