Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter.
General Motors (GM) benekter på det sterkeste rykter om en forestående nedleggelse av Chevrolet i Kina.
Bilgiganten, som selv ble reddet fra konkurs under finanskrisen i 2008, kaller ryktene «falske nyheter».
Dette til tross for en betydelig nedgang i Chevrolets bilsalg i det kinesiske markedet. Salget har falt med over 90 prosent på bare fem år.
Utviklingen for Chevrolet i Kina illustrerer hvor raskt bilmerker kan tape terreng. Kina var tidligere et viktig marked for Chevrolet utenfor USA. I 2018 solgte Chevrolet totalt 641320 biler i landet.
Dette melder mediehuset Zaker .
Konkurransen har imidlertid vist seg å være for tøff for Chevrolet. I fjor landet salget på bare 52774 biler. De siste tallene peker på et salg på litt over 1000 biler per måned.
Kinesiske medier melder at Chevrolet er på vei til å forlate Kina helt. Det rapporteres også at Chevrolet har satt tre store utviklingsprosjekter rettet mot kineserne på vent.
Ifølge samme medie vil også produksjonen av alle nåværende Chevrolet-modeller i Kina stoppes i nær fremtid.
Utfordringer med Chevrolet-salget i Kina
Lu Xiao, visepresident i det amerikansk-kinesiske joint venture-selskapet SAIC-GM i Kina, fastholder imidlertid at Chevrolet blir værende.
– Vi kommer ikke til å gi opp på Chevrolet, sier nestlederen.
Det er uklart om den uttalelsen dekker lanseringen av nye modeller. Det kan også bety at General Motors forlater serviceavdelingen sin i Kina. Det finnes millioner av merkets biler på veiene i landet.
Problemene til den amerikanske bilgiganten General Motors og Chevrolet-merket blir allerede sett på som en advarsel til konkurrentene.
Andre vestlige bilmerker opplever også synkende salgstall i Kina for øyeblikket. Det går så ille hos Audi at tyskerne har lansert et helt nytt bilmerke for å redde virksomheten. Les mer om det her.
Hos Stellantis har administrerende direktør også tidligere advart mot og om konsekvensene av et tøft kinesisk marked.
Han spår at det om noen få år kanskje ikke vil være noen utenlandske bilmerker igjen i Kina i det hele tatt.
Det kinesiske bilmarkedet beskrives som brutalt. Det blir stadig vanskeligere for bilmerker å selge biler med fortjeneste.
Spesielt fordi landets egne bilmerker, som ifølge EU er ulovlig statssubsidierte av myndighetene i Beijing, i økende grad tar over markedet.
Fremtiden for vestlige bilmerker i Kina
Den tøffe konkurransesituasjonen legger press på etablerte merkevarer. De må tilpasse seg raskt for å overleve. Mange investerer nå stort i elbiler og lokal produksjon.
For Chevrolet og GM er situasjonen kritisk. En gjenoppretting av salget i Kina vil kreve betydelige investeringer og en ny strategi.
Uten en klar plan for nye, attraktive modeller, kan det bli vanskelig. Chevrolet risikerer å bli nok et eksempel på et vestlig merke som ikke klarte det.
Fremtiden vil vise om GMs benektelse av ryktene holder mål. Eller om kinesiske mediers rapporter om en Chevrolet-exit vil bli virkelighet.
Situasjonen fremhever utfordringene globale bilprodusenter står overfor. De må navigere i et marked i stadig endring. Spesielt det kinesiske markedet er dynamisk og krevende.