Til tross for Stellantis' unnskyldninger fra konsernets egen direktørs trusler om nedleggelse av 'flere bilmerker', kan Chrysler være død om bare 2 år.
Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis og dets amerikanske merke Chrysler står overfor så store utfordringer at merket kan bli stengt innen to år.
Konserndirektør Carlos Tavares har varslet at en vurdering av merkevarene i konsernet vil finne sted om cirka to år.
Her vil Stellantis gjennomgå sin «Dare Forward 2030»-strategi, hvor ytelsen til hvert merke vil bli målt. Tavares understreker at disse evalueringene kan få konsekvenser for de merkene som ikke har oppnådd de ønskede målene.
Det skriver Automotive News .
– Vi vil vurdere hver merkevares ytelse omtrent to tredjedeler inn i Dare Forward 2030-planen, slik at du kan forvente avgjørelser om to til tre år.
LES OGSÅ: Neste Mercedes CLA får en Volvo-motor fra Kina
Evalueringen av Stellantis sine merkevarer vil innebære en vurdering av om de enkelte merkene fortsatt kan motta økonomisk støtte og ressurser. Tavares har uttalt at Stellantis så langt har holdt stand og har lansert den nye STLA Medium-plattformen som debuterte i den nyeste Peugeot 3008.
– Når det var nødvendig, omplanet vi produktlanseringer på grunn av endrede forhold, men vi droppet ingenting.
Denne uttalelsen kan tyde på at Stellantis prøver å tilpasse seg markedsutfordringene. Volkswagen er et uhyggelig aktuelt eksempel på det samme. Les mer om det her.
For Chrysler er imidlertid situasjonen enda mer usikker. Merket har foreløpig kun to modeller på markedet: Pacifica minivan og en oppdatert versjon av Pacifica kalt Voyager.
Chrysler hadde planer om å utvikle en elektrisk crossover inspirert av Airflow-konseptet fra 2020. Men planen ble droppet fordi merkets kunder reagerte negativt på bilen.
I stedet ble Halcyon-konseptet presentert for samme kundegruppe så sent som i februar i år. Men bilens design kan være for særegen til at Chrysler kan bringe den ut på markedet.
Ryktene peker imidlertid på en fremtidig modell som kan ha likheter med Dodge Charger Daytona EV. Hvor mange lag som er i den er imidlertid ukjent.
Det er også uklart om Stellantis konkret vurderer å stenge Chrysler i forbindelse med de kommende avgjørelsene.
Men Tavares har tidligere nevnt at alle merker under Stellantis sin paraply opprinnelig hadde frist til 2030 på å bevise sin verdi.
Ifølge Tavares vil fremtidige avgjørelser trolig ligge hos hans etterfølger. Den sterkt kritiserte toppdirektøren går selv av i 2026, når kontrakten hans går ut. En erstatning for stillingen forventes å bli presentert i slutten av 2025.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!