Nissan planlegger å gifte Honda inn i en ny bilgruppe. Men det betyr ikke at japanerne kan bruke mye penger. Tvert imot må 2000 ansatte sparkes.
Ifølge mediet Yomiuri Shimbun Online har Nissan planer om omfattende kutt i det nordamerikanske markedet. Bare på merkevarens fabrikker i USA er 2000 i fare for å miste jobben.
Beslutningen kommer som følge av et behov for å redusere kostnader og effektivisere produksjonen.
Kuttene er en del av en større global strategi der Nissan planlegger å si opp 9000 ansatte over hele verden. 70 prosent av de ansatte skal finnes i produksjonen, heter det.
Nissans fabrikker i Smyrna, Tennessee og Canton, Mississippi forventes å bli hardest rammet av kuttene. Ikke bare må ansatte sparkes. Fabrikkene må også legge ned to av totalt fire aktive samlebånd hver.
På denne måten kan Nissan redusere produksjonen i USA med opptil 25 prosent. I følge Yomiuri Shimbun Online vil Nissan begynne å stenge samlebånd og si opp fabrikkarbeidere allerede i april.
Neste del av permitteringsrunden følger til høsten. Nissan har ikke gitt ut ytterligere detaljer om hvilke spesifikke avdelinger eller stillinger som vil bli berørt av permitteringene.
Men kuttene kommer på et tidspunkt da Nissan står overfor en rekke økonomiske utfordringer og en potensiell fusjon med Honda. Bilmerket har erkjent at du egentlig bare har penger til å holde deg i gang i ett år. Derfor er de drastiske kuttene nødvendige.
Til Automotive News vil Nissans PR-sjef i Nord-Amerika, Brian Brockman, verken bekrefte eller avkrefte oppsigelsesrunden. Akkurat som de heller ikke ønsker å kommentere ytterligere nedskjæringer ved fabrikkene.
Kuttene i USA er bare en del av en rekke tiltak som Nissan iverksetter for å redusere kostnader og forbedre effektiviteten. Bilmerket er ute etter å si farvel til minst 20 prosent av produksjonskapasiteten totalt sett.
Fordi det er en offisiell uttalelse fra Nissan å følge, er det usikkert nøyaktig hvordan kuttene vil påvirke. På den annen side kom det denne uken frem at japanerne dropper en amerikansk-utviklet SUV som er mindre enn Qashqai. Kundegrunnlaget er rett og slett for lite.
Japanerne er langt fra de eneste som kutter ned for å holde virksomheten i gang. Tilbake i november kunngjorde Volvo Trucks at 250 permitteringer tidligere i år ikke var nok. Og at de vil permittere mer. Salget kan rett og slett ikke holde tritt med produksjonen.
Situasjonen er drastisk annerledes i Tyskland, hvor en 78 år gammel underleverandør kastet inn konkurshåndkleet torsdag i forrige uke.
1600 ansatte mistet dermed jobben. Det skjedde bl.a. fordi forhandlingene med en kinesisk investor kollapset fullstendig kort tid før jul. Les mer om det her .
Det går ikke mye bedre på to hjul heller. Østerrikske KTM sliter mot en milliardgjeld. Og senest har investorene krevd at de skal få minst 18 milliarder kroner tilbake. Samtidig har motorsykkelprodusenten over en kvart million motorsykler på lager.
Det har allerede ført til permitteringer av minst 500 av de 3200 ansatte ved fabrikken. Samtidig fikk ingen av dem lønn i desember måned. En avtale med skifteretten gjør imidlertid at et statlig longarantifond fant penger i stedet.
Kort før jul kom det også frem at KTM har 90 dager på seg til å forsøke å redde virksomheten. For å spare penger har merket allerede trukket seg fra MotoGP. Og for bare noen dager siden var det klart at administrerende direktør er ferdig.