Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker sparkes.
Tyske ZF Friedrichshafen AG er midt i en akutt krise. Bilprodusenten kom ut av 2024 med et underskudd på hele 7,5 milliarder kroner.
Automobilwoche skriver denne uken.
Men hos ZF, som lever av bl.a. bygge girkasser, har det lenge vært kjent at det går i feil retning. Det ble allerede i fjor varslet at selskapet skulle si opp arbeidstakere.
Totalt må 14.000 mennesker ut fordi det skal finnes 44 milliarder kroner i sparing de neste 5 årene.
Totalt har ZF, hvis fulle navn er ZF Friedrichshafen AG, 54 000 ansatte. Og det er 14.000 av dem bedriftsledelsen ønsker å kvitte seg med innen 2026.
Utlysningen vekker bekymring blant de tillitsvalgte i det såkalte samarbeidsrådet, som er et bindeledd mellom de ansatte og ledelsen.
– Denne kunngjøringen vekker bekymring når vi faktisk trenger full forpliktelse til å levere til kundene, håndtere lavkonjunktur og transformasjon, sa Achim Dietrich, leder av samarbeidsrådet, som er bindeleddet mellom ansatte og ledelse i ZF, i juli 2024.
Men kritikken slutter ikke her. Fordi fagforeningen IG Metall i Bayern, som organiserer de fleste av ZFs ansatte, legger ansvaret for mangelen på 44 milliarder kroner i kassa direkte på ledelsen.
– Selskapets ledelse har satt ZF i en vanskelig posisjon gjennom strategiske feilvurderinger og feilslåtte finansieringsmodeller når milliarder er anskaffet.
– Ansatte bør holde hodet høyt i forbindelse med disse fatale ledelsesfeilene. Det skal vi forsvare oss mot, sier distriktssjef i IG Metall Horst Ott.
ZF er langt fra den eneste som mangler fryktelig penger. I Østerrike prøver Magna Steyr, som bygde biler for Fisker Inc., å dekke et milliardtap.
Magna Steyr-ledelsen mener de tapte 2,7 milliarder kroner på Fisker Inc.s konkurs. Pengene er dels penger som fabrikken i Østerrike aldri fikk for å bygge biler for Fisker, og dels penger som gikk tapt på aksjene i bilmerket som ble mottatt i stedet for kontanter.
Men selv de mye mer etablerte merkene sliter med nedgangstider. Hos Volkswagen skal tre fabrikker i Tyskland og 35.000 ansatte kuttes.
Søstermerket Audi har stengt sin fabrikk i Belgia og sagt opp flere tusen ansatte. Og hos Porsche vil 4500 stillinger bli eliminert.
Enda verre er situasjonen hos Skoda, der nesten dobbelt så mange ansatte blir permittert. Direktøren i Skoda er imidlertid sint over at media rapporterte den historien. Les mer om det her.