Tyske ZF โ eller ZF Friedrichshafen AG โ kom ut av 2024 med et underskudd pรฅ 7,5 milliarder danske kroner. Nรฅ skal 14.000 mennesker sparkes.
Tyske ZF Friedrichshafen AG er midt i en akutt krise. Bilprodusenten kom ut av 2024 med et underskudd pรฅ hele 7,5 milliarder kroner.
Automobilwoche skriver denne uken.
Men hos ZF, som lever av bl.a. bygge girkasser, har det lenge vรฆrt kjent at det gรฅr i feil retning. Det ble allerede i fjor varslet at selskapet skulle si opp arbeidstakere.
Totalt mรฅ 14.000 mennesker ut fordi det skal finnes 44 milliarder kroner i sparing de neste 5 รฅrene.
Totalt har ZF, hvis fulle navn er ZF Friedrichshafen AG, 54 000 ansatte. Og det er 14.000 av dem bedriftsledelsen รธnsker รฅ kvitte seg med innen 2026.
Utlysningen vekker bekymring blant de tillitsvalgte i det sรฅkalte samarbeidsrรฅdet, som er et bindeledd mellom de ansatte og ledelsen.
โ Denne kunngjรธringen vekker bekymring nรฅr vi faktisk trenger full forpliktelse til รฅ levere til kundene, hรฅndtere lavkonjunktur og transformasjon, sa Achim Dietrich, leder av samarbeidsrรฅdet, som er bindeleddet mellom ansatte og ledelse i ZF, i juli 2024.
Men kritikken slutter ikke her. Fordi fagforeningen IG Metall i Bayern, som organiserer de fleste av ZFs ansatte, legger ansvaret for mangelen pรฅ 44 milliarder kroner i kassa direkte pรฅ ledelsen.
โ Selskapets ledelse har satt ZF i en vanskelig posisjon gjennom strategiske feilvurderinger og feilslรฅtte finansieringsmodeller nรฅr milliarder er anskaffet.
โ Ansatte bรธr holde hodet hรธyt i forbindelse med disse fatale ledelsesfeilene. Det skal vi forsvare oss mot, sier distriktssjef i IG Metall Horst Ott.
ZF er langt fra den eneste som mangler fryktelig penger. I รsterrike prรธver Magna Steyr, som bygde biler for Fisker Inc., รฅ dekke et milliardtap.
Magna Steyr-ledelsen mener de tapte 2,7 milliarder kroner pรฅ Fisker Inc.s konkurs. Pengene er dels penger som fabrikken i รsterrike aldri fikk for รฅ bygge biler for Fisker, og dels penger som gikk tapt pรฅ aksjene i bilmerket som ble mottatt i stedet for kontanter.
Men selv de mye mer etablerte merkene sliter med nedgangstider. Hos Volkswagen skal tre fabrikker i Tyskland og 35.000 ansatte kuttes.
Sรธstermerket Audi har stengt sin fabrikk i Belgia og sagt opp flere tusen ansatte. Og hos Porsche vil 4500 stillinger bli eliminert.
Enda verre er situasjonen hos Skoda, der nesten dobbelt sรฅ mange ansatte blir permittert. Direktรธren i Skoda er imidlertid sint over at media rapporterte den historien. Les mer om det her.