Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis tar farvel med ytterligere 400 ansatte med umiddelbar virkning. Det skjer bare noen dager etter at 1.139 kolleger ble sparket.
Stellantis sier nå opp ytterligere 400 ansatte ved konsernets logistikksenter i Freud Street i Detroit.
Et kutt som kommer bare dager etter at bilkonsernet ga en lignende kunngjøring om at 1.139 ansatte ved Toledo Assembly-fabrikken har fått sparken.
United Auto Workers (UAW) fagorganiserte arbeidere ved Freud Street-anlegget forsyner Stellantis' produksjonsanlegg i Detroit, og arbeiderne vil ha sin siste arbeidsdag 5. januar 2025.
En talskvinne for Stellantis, Ann Marie Fortunate, sier til The Detroit Free Press at oppsigelsene skyldes omstrukturering.
– For å forbedre konkurranseevnen til denne delen av selskapet vil Stellantis overlate driften av Freud Street sekvenseringsanlegget til en tredjepart, noe som vil medføre permanente oppsigelser av cirka 400 ansatte, forklarer hun.
Stellantis befinner seg i en omfattende krise. Bare i USA ser konsernet på alle deler av virksomheten i håp om å kunne gå sterkere inn i det nye året.
De nye permitteringsrundene gjør det imidlertid bare verre for de ansatte, som både i USA og Europa må se kollegene forsvinne fra skiftet i den ene permitteringsrunden etter den andre.
Faktisk er krisen så dyp at flere av konsernets totalt 14 bilmerker står i fare for å stenge. Senest kunne Boosted fortelle at en av dem kanskje bare har to år igjen. Les mer om det her .
Samtidig har Stellantis lageret fullt av nye biler som ennå ikke er solgt. De enorme aksjene har direkte innvirkning på konsernets aksjekurs, som bare har gått ned en stund.
Nedgangen for Stellantis har imidlertid også fått konsekvenser helt i toppen. Fra styret ble det i oktober kunngjort at administrerende direktør Carlos Tavares vil gå fullstendig av i 2026, når hans nåværende kontrakt går ut.
De siste ledelsesendringene kan tolkes som et forsøk fra Stellantis på å navigere seg gjennom dagens utfordringer. Men hvordan både et farvel til toppdirektøren og flere tusen ansatte vil påvirke bilbransjen, er det ennå for tidlig å spå.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!