12. februar, 2025

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i USA med Jeep.

Annonsering i nye biler er i utvikling, og infotainmentsystemer er ett sted de kan dukke opp.

Stellantis Group, som står bak bilmerker som Jeep, har begynt å eksperimentere med å vise annonser i infotainmentsystemene til sine nyeste biler.

Dette er imidlertid annonser for selve gruppen. Blant annet vises informasjon om Mopar-garantier hver gang bilene står stille.

Denne praksisen har allerede møtt motstand fra både bileiere og bilindustrieksperter, ifølge FuelArc News .

Mange bileiere anser bilen sin som et sted hvor de kan slappe av og konsentrere seg om veien. Innføringen av popup-annonser risikerer å forstyrre denne balansen og skape irritasjon, heter det i kritikken.

Reklamene er en del av en avtale mellom Stellantis og Sirius XM, som leverer infotainmentsystemet til bilene.

Selv om det er mulig å lukke annonsene ved å klikke på et kryss i hjørnet av skjermen, har flere bileiere uttrykt frustrasjon over å måtte samhandle med annonser på en skjerm som først og fremst er beregnet på viktige funksjoner som GPS-navigasjon og betjening av bilens innstillinger.

I en tid hvor bilprisene generelt er høye, kan denne strategien få bileiere til å føle at de blir utnyttet økonomisk. I stedet for å føle seg verdsatt som kunder, kan de oppleve at det tjenes penger på dem på en måte de ikke liker.

Denne situasjonen har ført til sammenligninger med andre selskaper, der Stellantis blir sett på som en del av en trend med å kommersialisere tidligere private og reklamefrie områder.

Det er bekymring blant bileiere for at Stellantis' tilnærming kan føre til at andre bilprodusenter følger etter med lignende strategier.

Men det er også en risiko for at det kan ha motsatt effekt, der kundene begynner å oppfatte det som en ulempe og velger biler fra andre merker.

Dersom annonsevisninger i infotainmentsystemer blir mer utbredt, kan det føre til kraftige reaksjoner fra bileiere, spesielt i Europa, hvor forbrukere ofte legger stor vekt på personvern og brukervennlighet.

I land som Danmark, hvor det har vært en intens debatt om personvern de siste årene, kan slik teknologi møte betydelig motstand dersom den introduseres på det europeiske markedet.

Ifølge FuelArc News mener bileiere at bilprodusenter bør ta bekymringene deres på største alvor. Eller i det minste tenk på hvordan koropplevelsen ikke blir forstyrret, men heller hva den allerede er.

Omvendt er Stellantis langt fra den eneste som ønsker å tjene ekstra penger på bilene sine. BMW og Audi har fått massiv kritikk de siste årene for å skjule funksjoner som setevarme bak en betalingsvegg. Les mer om det her .

https://www.reddit.com/r/assholedesign/comments/1iij34r/jeep_puts_an_ad_covering_my_entire_screen_and_it/?utm_source=share&utm_medium=mweb3x&utm_name=post_embed&utm_term=1&utm_content=1

Latest

Don't miss

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....

Verdens raskeste bil brenner dekk i sjette gir

Kan du trekke en brenner i sjette gir? Ork,...

Volvo anklager Kåre for å knuse sin egen elbil

Volvo mener en norsk mann har knust sin egen...

50.000 har bestilt en bensinbil som ikke eksisterer ennå

Etter bare fem dager har Suzuki måttet stoppe salget...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....

Bilforhandler risikerer 8 års fengsel for millionbedrageri

Cartrader ApS eksisterte kun i to måneder. Men mannen bak risikerer nå 8 års fengsel fordi han underslått millioner av kroner. Cartrader ApS var...

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye gassdempere til bakluken på en e-tron. – Jeg er sjokkert over prisen, sier bilens eier,...

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen. Selv...