Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i USA med Jeep.

Annonsering i nye biler er i utvikling, og infotainmentsystemer er ett sted de kan dukke opp.

Stellantis Group, som står bak bilmerker som Jeep, har begynt å eksperimentere med å vise annonser i infotainmentsystemene til sine nyeste biler.

Dette er imidlertid annonser for selve gruppen. Blant annet vises informasjon om Mopar-garantier hver gang bilene står stille.

Denne praksisen har allerede møtt motstand fra både bileiere og bilindustrieksperter, ifølge FuelArc News .

Mange bileiere anser bilen sin som et sted hvor de kan slappe av og konsentrere seg om veien. Innføringen av popup-annonser risikerer å forstyrre denne balansen og skape irritasjon, heter det i kritikken.

Reklamene er en del av en avtale mellom Stellantis og Sirius XM, som leverer infotainmentsystemet til bilene.

Selv om det er mulig å lukke annonsene ved å klikke på et kryss i hjørnet av skjermen, har flere bileiere uttrykt frustrasjon over å måtte samhandle med annonser på en skjerm som først og fremst er beregnet på viktige funksjoner som GPS-navigasjon og betjening av bilens innstillinger.

I en tid hvor bilprisene generelt er høye, kan denne strategien få bileiere til å føle at de blir utnyttet økonomisk. I stedet for å føle seg verdsatt som kunder, kan de oppleve at det tjenes penger på dem på en måte de ikke liker.

Denne situasjonen har ført til sammenligninger med andre selskaper, der Stellantis blir sett på som en del av en trend med å kommersialisere tidligere private og reklamefrie områder.

Det er bekymring blant bileiere for at Stellantis' tilnærming kan føre til at andre bilprodusenter følger etter med lignende strategier.

Men det er også en risiko for at det kan ha motsatt effekt, der kundene begynner å oppfatte det som en ulempe og velger biler fra andre merker.

Dersom annonsevisninger i infotainmentsystemer blir mer utbredt, kan det føre til kraftige reaksjoner fra bileiere, spesielt i Europa, hvor forbrukere ofte legger stor vekt på personvern og brukervennlighet.

I land som Danmark, hvor det har vært en intens debatt om personvern de siste årene, kan slik teknologi møte betydelig motstand dersom den introduseres på det europeiske markedet.

Ifølge FuelArc News mener bileiere at bilprodusenter bør ta bekymringene deres på største alvor. Eller i det minste tenk på hvordan koropplevelsen ikke blir forstyrret, men heller hva den allerede er.

Omvendt er Stellantis langt fra den eneste som ønsker å tjene ekstra penger på bilene sine. BMW og Audi har fått massiv kritikk de siste årene for å skjule funksjoner som setevarme bak en betalingsvegg. Les mer om det her .

https://www.reddit.com/r/assholedesign/comments/1iij34r/jeep_puts_an_ad_covering_my_entire_screen_and_it/?utm_source=share&utm_medium=mweb3x&utm_name=post_embed&utm_term=1&utm_content=1


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...