Teknisk sett fant det sted rett etter boka. Men det var absolutt ikke meningen at Wismo Group skulle tjene nesten 10 millioner kroner på eksport av elbiler, sier den tidligere svenske statsråden.
I Sverige har den tidligere danske bilimportøren Wismo Group, som importerer Stellantis i Danmark og Sverige, mottatt 14 millioner svenske kroner, tilsvarende 9,3 millioner kroner, fra statskassen.
Pengene kommer fra den såkalte klimabonusen, som svenskene fikk frem til november 2022. Og det gjør Sveriges tidligere klimaminister Isabella Lövin forbanna.
Dette skriver Helsingborg Dagblad .
Den tidligere klimaministeren er svært misfornøyd med at Wismo Group, som frem til desember i fjor het KW Bruun, har tjent mange millioner på å ha elbilene registrert i seks måneder.
Etter seks måneder ble bilene eksportert ut av Sverige. Og det var definitivt ikke meningen, sier Isabella Lövin, som i dag er medlem av Europaparlamentet.
– Det er helt feil av en stor aktør å utnytte systemet slik, sier tidligere klimaminister Isabella Lövin.
Uavhengig av eksministerens forargelse er det ingenting å hente. I hvert fall ikke juridisk, og Wismo Group er langt fra den eneste som har kunnet se en svindel i statskassen.
Det samme kunne privatpersoner gjort i Tyskland, fordi vår store nabo i sør sluttet å gi statsstøtte til elbiler. Tyskerne kunne beholde tilskuddet til bilene dersom de eide bilene i minst seks måneder.
Av samme grunn var mange av de brukte elbilene som kom til Danmark fra Tyskland før ordningen forsvant seks måneder gamle.
Hva som skal skje med både elbiler og støtteordningene for dem er et veldig åpent spørsmål i flere land. Og likevel.
For mens regjeringen i Danmark, med skatteminister Rasmus Stoklund (S) i spissen, nekter å gjøre elbilene dyrere, slik de skal ifølge den siste omleggingen av bilavgiftene fra desember 2020, er den tyske regjeringen nølende med å gjeninnføre en støtteordning.
Foreløpig er det kun folk i firmabiler som kan få staten til å finansiere noen av de nye elbilene. Og i Sverige nekter dagens regjering tydeligvis å støtte elbiler igjen. Årsaken er at elbiler nå er så billige at de kan matche både bensin- og dieselbiler i pris.
Omvendt vil svenskene gjerne holde bensin- og dieselprisene nede. Dette skjer imidlertid først og fremst fordi det var noe regjeringen lovet før de kom til makten i oktober 2022.