Tonder-selskapet ALUnited har flere tyske bilmerker som kunder. Men krisen tar sin toll og utløser 45 permitteringer. Flere tusen kan være på vei.
Tonder-selskapet ALUnited er nå nede i 105 ansatte på grunn av krisen i den tyske bilindustrien. De har allerede avfyrt 45.
Det danske selskapet produserer bremsepedaler for bilmerker som Volkswagen- og BMW-gruppene. Men det merkes tydelig at de store bilmerkene har funnet revers.
Bestillingene strømmer inn som før, sier Tonder-selskapets tekniske direktør Udo Petschat til DR .
– Vi kan si at vi beholder 150 personer, og etter to år er vi konkurs. Eller vi kunne gjort det riktige, redusert bemanning og sikret selskapets fremtid, heter det.
Ifølge en ny rapport advarer Dansk Industri om at det er ytterligere milliarder i tap og hundrevis av permitteringer på vei i det danske arbeidsmarkedet fordi økonomien i Tyskland ikke kan svinge ut av tomgangsmodus.
Ifølge rapporten fra Dansk Industri sier 4 av 10 bedrifter at salget deres til Tyskland har gått ned. Like mange bedrifter svarer at de har måttet permittere folk på grunn av nedgangstiden.
Rapporten spår at Danmark kommer til å tape 7,5 milliarder kroner på eksport alene. At den tyske økonomien står stille kan koste 3000 dansker jobben.
Det har allerede skjedd at selskaper har kuttet ned eller trukket seg helt ut av Danmark. Bosch har kuttet 77 stillinger i Danmark da giganten endelig stengte det 63 år gamle reservedelsselskapet Holger Christiansen A/S, med hovedkontor i Esbjerg, i oktober i fjor.
Arbeidsplasser har også forsvunnet på Fyn. Firmaet Walker Denmark, som produserte eksosanlegg og lyddempere i Middelfart, har lagt ned fullstendig og flyttet til Polen.
Situasjonen i Volkswagen-konsernet er spesielt bevis på at det kan være enda flere permitteringer og nedleggelser på vei.
Audi stenger sin eneste fabrikk i Belgia denne uken. Det grepet alene vil koste 3000 mennesker jobben deres, mens Volkswagen også vil stenge tre fabrikker i Tyskland og permittere 35.000 personer i løpet av de neste årene.
Den siste tiden har det kommet frem at Porsches satsing på elbiler har sviktet. Nå koster det 1.900 av merkets ansatte jobben. I mellomtiden omformer merket seg selv med en milliardinvestering i forbrenningsmotoren.