Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok tidligere i år, har bilmerket sagt opp halvparten av de ansatte. Regissøren beklager.
Volvo Cars' batteriselskap Novo Energy permitterer nå ansatte. 150 ansatte i Gøteborg mister jobben. Dette tilsvarer halvparten av batteriselskapets ansatte.
Novo Energy er et prosjekt som Volvo Cars opprinnelig startet sammen med Northvolt. Målet var å bygge en stor batterifabrikk i Torslanda i Gøteborg.
Men Northvolt fikk økonomiske problemer. Volvo Cars måtte derfor overta hele selskapet alene. Bilmerket har siden vært på jakt etter en ny partner til prosjektet.
Men den søken har vært forgjeves. Novo Energys direktør, Adrian Clarke, forklarer situasjonen.
«Til tross for vår beste innsats for å sikre virksomheten vår og et omfattende og pågående søk etter en passende ny teknologipartner, har de nåværende økonomiske utfordringene og markedsforholdene gjort det umulig å opprettholde driften vår i dagens skala», heter det i en uttalelse.
Den strategiske betydningen og utfordringene ved batteriproduksjon
I mellomtiden er en stor fabrikkbygning nesten ferdigstilt i Torslanda. Bygningen er over 500 meter lang. Hva Volvo Cars skal bruke den til er ukjent.
Tidligere har Volvo Cars' administrerende direktør, Håkan Samuelsson, understreket viktigheten av batteriproduksjon. Han mente dette var en stor strategisk fordel for en elbilprodusent.
– For et elbilselskap mener jeg det er en enorm strategisk fordel å ha kunnskap og kjernekompetanse innen batteriproduksjon, sa han.
Han sammenlignet det med tidligere tiders krav til kunnskap om forbrenningsmotorer.
– Jeg tror at i den nye verden må man ha kunnskap om batterier, la Samuelsson til på en analytikerkonferanse i fjor.
Samuelsson har også tidligere uttalt seg om søket etter en partner å dele kostnadene med.
«Hvis vi kan finne en løsning som gir oss større volum og tryggere teknologi, tror jeg det er vår absolutte ambisjon å fortsette med det», sa han. Han la imidlertid til at det var mange usikre faktorer.
Ifølge den svenske fagforeningen Ingenjörer har Novo Energy hentet inn spesialister fra hele verden. De skulle utvikle batterier til Volvos fremtidige bilmodeller. Nyheten om oppsigelsene er derfor en skuffelse for mange.
Fremtidsutsikter og begrenset drift for Novo Energy
Forhandlinger mellom fagforeningen og Novo Energy er nå i gang.
– Vi har mottatt informasjon om Novo Energys planer i Gøteborg og vil innlede forhandlinger med arbeidsgiveren i løpet av uken, sier Christoffer Widell, ombudsmann hos Sveriges Ingenjörer i Gøteborg.
– Vi er i en tidlig fase og kan ennå ikke si nøyaktig hvilken innvirkning kunngjøringen vil ha på medlemmene våre, legger han til.
Adrian Clarke understreker alvoret i situasjonen for Novo Energy.
«Det var en utrolig vanskelig avgjørelse å ta, og den ble ikke tatt lett på», sier regissøren.
Selskapet vil fortsette med begrenset drift mens den første byggetrinnet fullføres. Novo Energy oppgir selv at de fortsatt leter etter en løsning.
– Vi fortsetter å undersøke potensielle fremtidsscenarier som kan muliggjøre en gjenopptakelse av driften i stor skala.
– Produksjon av batterier med en ny teknologipartner i Gøteborg-området er fortsatt det primære langsiktige målet for Novo Energy.
Fremtiden for Volvo Cars' batteriambisjoner i Gøteborg er derfor usikker akkurat nå. Men dette er ikke den første fabrikken eid av Volvo som er i krise.
Bilmerkets splitter nye og faktiske bilfabrikk i Europa står i fare for å bli forlatt. Les mer om det her .