6. februar annonserte både Ford og Hyundai, som importeres til Danmark av samme Nic. Christiansen Group at alle forhandlere har fått sparken.
Nissan gjorde det i desember 2023. Og nå står både Hyundai og Ford for tur. Importøren har sagt opp alle forhandlere med ett års varsel.
Kun et fåtall av dem vil bli tilbudt nye kontrakter.
Det meldte importøren torsdag denne uken.
Oppsigelsene kommer mindre enn ett år etter at morselskapet Ford Motor Company offisielt trakk seg fra Danmark da det solgte virksomheten til Nic. Christiansen.
Konsernet har også importert Hyundai, som i hvert fall i dansk sammenheng er et noe yngre merke. Hyundai kom først til Danmark i 1992.
Da hadde Ford i Danmark allerede vært her i 73 år. Og til og med med bilproduksjonen som stoppet igjen i 1965.
Bransjeanalytiker Rene Tonder er imidlertid ikke i tvil om at de såkalte 'konsolideringene' blant danske bilimportører bare så vidt har begynt.
– Utviklingen vi nå ser for Ford og Hyundai vil nok også sees for andre merker i årene som kommer.
– For eksempel vil Vil Stellantis fortsette med den nåværende, noe fragmenterte forhandlerstrukturen? Og hva med Volkswagen og Skoda?, sier bransjeanalytikeren i et innlegg på LinkedIn .
Rene Tonder mener ikke at de sparkede forhandlerne nødvendigvis driver en dårlig forretning.
Bilforretningene som ble ekskludert er rett og slett for små til å holde tritt med utviklingen som Nic. Christiansen vil inn på det danske markedet.
Konsernet er ikke uten salg innenfor egne rekker. I 2023 ga det danske selskapet fra seg kontrollen over Hyundai i Sverige mot å kjøpe en rekke nordtyske BMW-forhandlere.