Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter.
En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra har skapt sinne hjemme i Kina.
Oppdateringen begrenset bilens mange hestekrefter betydelig. Dette fikk flere bileiere til å reagere svært sterkt.
Den kinesiske bilprodusenten Xiaomi lanserte nylig SU7 Ultra i Kina. Teknologigiganten hevder at bilen har hele 1548 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal derfor fullføres på bare 1,98 sekunder.
Akkurat som toppfarten er 350 km/t. Det er en bil med betydelig ytelse. I hvert fall på papiret. Men en programvareoppdatering endret alt, og det har gjort kundene rasende.
Xiaomi har redusert effekten til 900 hestekrefter, og krever at eierne består et kjøreteknisk kurs hvis de vil ha alle bilens hestekrefter igjen.
Xiaomis programvare er nå permanent trukket tilbake
For å låse opp de originale 1548 hestekreftene, må eierne oppfylle en rekke spesielle krav. Inkludert blant annet: et kjørekurs som Xiaomi selv valgte.
I tillegg til baneturen må også eierne av Ultra-bilene «godkjennes». Dette skulle gjøres via et spesielt vurderingssystem utviklet av Xiaomi.
Programvareoppdateringen introduserte også en endring i bilens launch control.
En tidsforsinkelse på 60 sekunder ble innført. Eierne måtte vente et minutt fra de trykket på knappen til funksjonen kunne brukes. Xiaomi fortalte kundene sine at de ville forhindre misbruk på denne måten. Blå. ved rødt lys.
Kineserne stopper oppskytningen på grunn av dødsulykke
Reaksjonene fra bileierne uteble ikke. Ifølge mediehuset Carnewschina var mange eiere sinte over endringene. De følte seg begrenset av den nye programvaren.
Den negative responsen har allerede fått konsekvenser. Xiaomi har valgt å trekke tilbake hele programvareoppdateringen
Teknologigruppen innså senere behovet for forbedring. Xiaomi innrømmet at kommunikasjonen rundt fremtidige programvareoppdateringer må være mer transparent.
Til tross for tilbaketrekningen opprettholder Xiaomi et synspunkt. De tror fortsatt at en racerbane er det tryggeste stedet å «prøvekjøre SU7 Ultra»
Det er imidlertid langt fra første gang kineserne har havnet i trøbbel på grunn av Xiaomi. Så sent som i april måtte teknologikonsernet utsette lanseringen av en ny modell fordi det var for mange problemer med den første. Les mer om det her .