Synkende eksport til USA og EU, fรฆrre arbeidsdager i pรฅsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivรฅ siden 1952.
Den britiske bilproduksjonen falt betydelig i april. Tallene var 16 prosent lavere enn samme mรฅned i fjor.
Sammenlignet med mars var nedgangen pรฅ hele 25 prosent. Den store nedgangen i april kan delvis forklares med fรฆrre virkedager pรฅ grunn av pรฅske.
Faktisk var produksjonen i april den laveste for mรฅneden siden 1952, hvis man ser bort fra perioder under 2020-pandemien. I 1952 ble det bygget 53517 nye biler over hele England.
Men nedgangen i 2025 er ikke et isolert aprilfenomen. Det har sett dรฅrlig ut helt siden 1. januar. Totalt sett er bilproduksjonen for de fรธrste mรฅnedene av 2025 den laveste siden 2009.
Eksporten av biler fra England falt med 10,1 prosent. Dette skyldes fรธrst og fremst lavere etterspรธrsel fra de stรธrste eksportmarkedene, USA og EU.
Dette rapporteres av BBC .
Det er ikke bare i England at bilproduksjonen er i en massiv nedgang.
Professor Peter Wells er direktรธr for Senter for bilindustriforskning ved Cardiff University. Han pรฅpeker at det ogsรฅ er bekymringer i andre store bilproduserende land.
โ Det er bekymringer i Tyskland, Italia, Frankrike og Japan, sier professoren.
Han understreker at det nรฅvรฆrende bildet av hvordan bransjen gjรธr det er komplekst.
โ Sรฅ jeg vil understreke at det er et stรธrre bilde som foregรฅr, og det (nedturen, red.) er ikke utelukkende et engelsk fenomen, legger Peter Wells til.
Global nedgang blandet med lokale utfordringer
Selv om trenden er global, kan visse ting gjรธre nedgangen i England verre enn for sรฅ mange andre land.
Wells nevner fรฆrre handelsbarrierer mot kinesisk import i bรฅde EU og USA som en mulig faktor.
At den britiske regjeringen har endret standpunkt til elbiler flere ganger, og nรฅr man skal forby nye bensin- og dieselbiler, har ikke gjort ting enklere for landets bilindustri.
I april gjorde regjeringen det klart at den nรฅ myker opp kravene til salg av elbiler som landets bilforhandlere ellers mรฅtte oppfylle for รฅ unngรฅ รฅ bli utestengt.
Samtidig reduseres bรธtene for biler som ikke oppfyller spesifikke utslippsstandarder.
Flere store bilmerker har de siste รฅrene redusert eller helt stengt bilfabrikker i England. Flere fabrikker er til og med forlatt.
Dette gjelder for eksempel MG Rover-fabrikken i Longbridge. Den har stรฅtt tom siden den siste av totalt 25000 ansatte ble permittert i 2005.
Honda, Stellantis og Ford har stengt fabrikker, noe som har sendt sjokkbรธlger gjennom bransjen.
I fjor advarte Stellantis, gruppen bak merker som Vauxhall/Opel, Citroรซn og Peugeot, om at de ville stoppe produksjonen ved enda flere fabrikker.
ร rsaken er usikkerhet rundt myndighetenes tilnรฆrming til elbiler, sier gruppen.
ยซBransjen รธnsker stabilitet og tydelige politiske signaler, enten det gjelder tariffer, elektrifisering eller andre sakerยป, sier professoren.
Diskusjon om elbiler skaper usikkerhet
Mangelen pรฅ klarhet pรฅvirker investeringsappetitten og fremtidsplanlegging for og i bilindustrien.
Tallene fra mars var sannsynligvis kunstig hรธye. Bilmerkene hastet med รฅ sende mange biler til USA for รฅ unngรฅ tollsatsene som USA nรฅ har innfรธrt pรฅ deres andel av importen.
Dette har allerede gjort, og vil fortsette รฅ gjรธre, bildet for de kommende mรฅnedenes produksjon se merkelig ut.
Enda verre er det at den stรธrste arbeidsgiveren i den engelske bilindustrien er under hardt press. Nissan kom ut av 2024 med et underskudd pรฅ 30 milliarder danske kroner.
Japanerne mรฅ derfor komme opp med de stรธrste spareplanene. Til tross for den รธkonomiske krisen har en del av fabrikken i Sunderland nettopp sikret seg 9 milliarder kroner. Les mer om det her .